1.Kelime işlem nedir?
a)Tarihi ve günümüze kadarki gelişimi.
b)Kelime işlem kullanımının özellikleri nelerdir?
2.Kelime işlemcilerin sağladığı kolaylıklar ve avantajlar nelerdir?
3.En çok kullanılan kelime işlemciler ve genel özellikleri.
a)Microsoft Office Word
b)OpenOffice.org/Writer
4.Kelime işlemciler anlatılırken hangi noktalar üzerinde durulmalı?
5.Öğretmenin kelime işlemcilerle en az yapabilmesi gerekenler.
6.Konu gösterip yaptırma yöntemi ile sunulacak, değerlendirme kısmı için ise öğrencilere proje verilecektir.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.Kelime işlem nedir? Tarihi, günümüze kadarki gelişimi ve kullanımının özellikleri.
Bu başlık teorik bilgi içerdiğinden düz anlatım ve soru-cevap yöntemlerinin kullanılması uygun olur. Mesela; kelime işlemcilerin tanımı yapıldıktan sonra birtakım genel özelliklerinden bahsedilir.
“Manyetik ortamda, kelimeler, metinler üzerinde yapılan her türlü düzeltme, ekleme, silme veya taşıma kelime işlem işlevini ifade eder. Kelime işlem kullanımı ise kelime işlemci yani kelime işlem programı yardımıyla kelime işlem işlevini gerçekleştirmektir. Kelime işlem kullanımında, program kullanımı söz konusudur(Microsoft Word gibi). Kelime işlem programlarında, metinler ve sözcükler genellikle klavyeden girilir. Klavyeden girilen bilgiler bilgisayar ekranında görsel olarak izlenebilir…”
Sonra örneğin öğrencilere eskiden anneleri veya babaların veya büyüklerinin dokümanlarını, mektuplarını vs. nasıl hazırladıkları, hazırlarlarken karşılaştıkları zorlukları düşünmeleri istenir. Bu şekilde soru cevapla kelime işlemcilerin hem tarihsel gelişiminin hem de geçmişle günümüz arasındaki temel farkların öğrenciler tarafından belirlenmesi istenir. Öğrenci bu sayede hayattan verilen örneklerle ve kendi kurduğu cümlelerle konuya daha da hakim olacaktır.
2.Kelime işlemcilerin sağladığı kolaylıklar ve avantajlar nelerdir?
Bu konuyu anlatırken örnek olay yönteminden faydalanılabilir. Dersin başında öğrencilere bir örnek olay sunulur. Mesela bu örnek olay şöyle olabilir:
Murat oturmuş babasının yazısını daktiloya geçirmesini izliyordu. Babasının her iki-üç sayfada bir kağıdı buruşturup attığını gördü ve niçin yaptığını merak edip babasına sordu:
-Baba, kağıtları neden buruşturup atıyorsun, yoksa aklına gelmediği için mi?
-Hayır oğlum, yanlış tuşlara bastığım için yanlış yazıyorum ve tekrar baştan yazmak zorunda kalıyorum.
-Peki, bunun başka bir yolu yok mu, baba? Çok vakit kaybediyorsun ve her defasında en baştan yazmak zorunda kalıyorsun.
-Var elbette. Ama ben onu kullanmayı bilmiyorum, üstelik daha da güzel özellikleri de var onun. Bu benim kullandığım sadece yazı yazmak için ama onun çok daha faydalı işlevleri de var.
Sonra öğrencilere Murat’ın babasına sorduğu soru sorulur. Soru cevap şeklinde öğrencilerin kelime işlemcilerin sağladığı kolaylıklar ve avantajların söylenmesi sağlanır. Burada beyin fırtınası yöntemi de etkili olur. Öğrencilerin verdiği cevaplar aşağıdaki gibi tahtaya yazılarak görsel açıdan daha kalıcı öğrenme sağlanır.
3.En çok kullanılan kelime işlemciler ve genel özellikleri.
Bu konuda hem teorik hem de uygulamaya yönelik bilgiler olduğu için teorik bilgiler düz anlatım ve gösteri yöntemleriyle, uygulamaya yönelik bilgiler de gösterip yaptırma yöntemi ile yapılmalıdır.
Teorik bilgilerde OpenOffice veya Microsoft Word programların genel özelliklerinden bahsedilir(Menüler, araç çubukları gibi…). Burada düz anlatım da bulunmakla beraber daha çok gösteri yöntemi kullanılır. Gösteri yönteminin etkin bir şekilde uygulanması için projeksiyon cihazı veya tepegöz gibi cihazların bulunması gerekir.
Uygulamaya dayalı kısımda ise gösterip yaptırma yöntemi etkili olacaktır. Örneğin öğrencilere 2 tane çalışma kağıdı verilir. Bunlardan birini önce öğretmenin kendisi göstererek yapıp sonra öğrencilerin yapması beklenir. Diğer çalışma kağıdını ise tamamen öğrencilerin yapması beklenir. Microsoft Word programı için öğrencilere verilecek çalışma kağıtları aşağıdaki gibi olabilir:
1.Word programını başlatınız.
2.Aşağıdaki gibi kendinizi tanıtan bir kimlik hazırlayınız.
Adı : (rengi değiştir)
Soyadı : (rengi değiştir ve italik yap)
Okulu : (altı çizili yap)
Sınıfı : (boyutunu ve yazı tipini değiştir)
3.Kaydet komutu ile belgeyi “dikey” ismi ile kaydediniz.
4.Daha sonra Yönlendirme komutundan sayfanın yönünü değiştirip yatay konuma getiriniz.
5.Yatay konumdaki sayfayı Farklı Kaydet komutu ile “yatay” ismi ile kaydediniz.
6.Kapat komutu ile açık durumdaki belgeleri kapatınız.
7.Aç komutu ile “yatay” ve “dikey” isimli dosyaları açıp farkı görünüz.
8.Baskı Önizleme komutu ile belgeleri kontrol ediniz.
9.Word’den Çık komutu ile Word programını kapatınız.
a)Tarihi ve günümüze kadarki gelişimi.
b)Kelime işlem kullanımının özellikleri nelerdir?
2.Kelime işlemcilerin sağladığı kolaylıklar ve avantajlar nelerdir?
3.En çok kullanılan kelime işlemciler ve genel özellikleri.
a)Microsoft Office Word
b)OpenOffice.org/Writer
4.Kelime işlemciler anlatılırken hangi noktalar üzerinde durulmalı?
5.Öğretmenin kelime işlemcilerle en az yapabilmesi gerekenler.
6.Konu gösterip yaptırma yöntemi ile sunulacak, değerlendirme kısmı için ise öğrencilere proje verilecektir.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.Kelime işlem nedir? Tarihi, günümüze kadarki gelişimi ve kullanımının özellikleri.
Bu başlık teorik bilgi içerdiğinden düz anlatım ve soru-cevap yöntemlerinin kullanılması uygun olur. Mesela; kelime işlemcilerin tanımı yapıldıktan sonra birtakım genel özelliklerinden bahsedilir.
“Manyetik ortamda, kelimeler, metinler üzerinde yapılan her türlü düzeltme, ekleme, silme veya taşıma kelime işlem işlevini ifade eder. Kelime işlem kullanımı ise kelime işlemci yani kelime işlem programı yardımıyla kelime işlem işlevini gerçekleştirmektir. Kelime işlem kullanımında, program kullanımı söz konusudur(Microsoft Word gibi). Kelime işlem programlarında, metinler ve sözcükler genellikle klavyeden girilir. Klavyeden girilen bilgiler bilgisayar ekranında görsel olarak izlenebilir…”
Sonra örneğin öğrencilere eskiden anneleri veya babaların veya büyüklerinin dokümanlarını, mektuplarını vs. nasıl hazırladıkları, hazırlarlarken karşılaştıkları zorlukları düşünmeleri istenir. Bu şekilde soru cevapla kelime işlemcilerin hem tarihsel gelişiminin hem de geçmişle günümüz arasındaki temel farkların öğrenciler tarafından belirlenmesi istenir. Öğrenci bu sayede hayattan verilen örneklerle ve kendi kurduğu cümlelerle konuya daha da hakim olacaktır.
2.Kelime işlemcilerin sağladığı kolaylıklar ve avantajlar nelerdir?
Bu konuyu anlatırken örnek olay yönteminden faydalanılabilir. Dersin başında öğrencilere bir örnek olay sunulur. Mesela bu örnek olay şöyle olabilir:
Murat oturmuş babasının yazısını daktiloya geçirmesini izliyordu. Babasının her iki-üç sayfada bir kağıdı buruşturup attığını gördü ve niçin yaptığını merak edip babasına sordu:
-Baba, kağıtları neden buruşturup atıyorsun, yoksa aklına gelmediği için mi?
-Hayır oğlum, yanlış tuşlara bastığım için yanlış yazıyorum ve tekrar baştan yazmak zorunda kalıyorum.
-Peki, bunun başka bir yolu yok mu, baba? Çok vakit kaybediyorsun ve her defasında en baştan yazmak zorunda kalıyorsun.
-Var elbette. Ama ben onu kullanmayı bilmiyorum, üstelik daha da güzel özellikleri de var onun. Bu benim kullandığım sadece yazı yazmak için ama onun çok daha faydalı işlevleri de var.
Sonra öğrencilere Murat’ın babasına sorduğu soru sorulur. Soru cevap şeklinde öğrencilerin kelime işlemcilerin sağladığı kolaylıklar ve avantajların söylenmesi sağlanır. Burada beyin fırtınası yöntemi de etkili olur. Öğrencilerin verdiği cevaplar aşağıdaki gibi tahtaya yazılarak görsel açıdan daha kalıcı öğrenme sağlanır.
3.En çok kullanılan kelime işlemciler ve genel özellikleri.
Bu konuda hem teorik hem de uygulamaya yönelik bilgiler olduğu için teorik bilgiler düz anlatım ve gösteri yöntemleriyle, uygulamaya yönelik bilgiler de gösterip yaptırma yöntemi ile yapılmalıdır.
Teorik bilgilerde OpenOffice veya Microsoft Word programların genel özelliklerinden bahsedilir(Menüler, araç çubukları gibi…). Burada düz anlatım da bulunmakla beraber daha çok gösteri yöntemi kullanılır. Gösteri yönteminin etkin bir şekilde uygulanması için projeksiyon cihazı veya tepegöz gibi cihazların bulunması gerekir.
Uygulamaya dayalı kısımda ise gösterip yaptırma yöntemi etkili olacaktır. Örneğin öğrencilere 2 tane çalışma kağıdı verilir. Bunlardan birini önce öğretmenin kendisi göstererek yapıp sonra öğrencilerin yapması beklenir. Diğer çalışma kağıdını ise tamamen öğrencilerin yapması beklenir. Microsoft Word programı için öğrencilere verilecek çalışma kağıtları aşağıdaki gibi olabilir:
1.Word programını başlatınız.
2.Aşağıdaki gibi kendinizi tanıtan bir kimlik hazırlayınız.
Adı : (rengi değiştir)
Soyadı : (rengi değiştir ve italik yap)
Okulu : (altı çizili yap)
Sınıfı : (boyutunu ve yazı tipini değiştir)
3.Kaydet komutu ile belgeyi “dikey” ismi ile kaydediniz.
4.Daha sonra Yönlendirme komutundan sayfanın yönünü değiştirip yatay konuma getiriniz.
5.Yatay konumdaki sayfayı Farklı Kaydet komutu ile “yatay” ismi ile kaydediniz.
6.Kapat komutu ile açık durumdaki belgeleri kapatınız.
7.Aç komutu ile “yatay” ve “dikey” isimli dosyaları açıp farkı görünüz.
8.Baskı Önizleme komutu ile belgeleri kontrol ediniz.
9.Word’den Çık komutu ile Word programını kapatınız.