BOTE

Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Dersler


    Eğitimde Ölçülen Davranışlar ve ölçme araçları

    avatar
    fatihkavl


    Mesaj Sayısı : 6
    Kayıt tarihi : 25/03/09

    Eğitimde Ölçülen Davranışlar ve ölçme araçları Empty Eğitimde Ölçülen Davranışlar ve ölçme araçları

    Mesaj  fatihkavl C.tesi Mayıs 23, 2009 8:03 pm

    1. Yazılı testler

    Soruların yazılı olarak verildiği ve öğrencilerin yazılı olarak cevaplandırmalarının istendiği sınavlara yazılı yoklamalar adı verilir.

    Yazılı testin özellikleri

    1.Soru ve cevaplar yazılıdır.
    2.Derste işlenecek konulara göre bir ya da birkaç sorular sorulur.
    3.Cevaplayıcı soruların cevabını kendi düşünüp bulmak zorundadır.
    4.Cevaplayıcılar cevaplama zamanlarının çoğunu soruların cevaplarını düşünüp bulmaya cevaplarını yazmaya harcarlar.
    5.Cevaplayıcı cevaplarının istediğini seçme ve ifade etme bağımsızlığına sahiptir.
    6.Cevaplayıcıların cevapları sınırlı değildir.
    7.Hazırlanması kolay fakat puanlanması güç ve zaman alıcıdır.
    8.Soru sayısının azlığı, yazılı yoklamalarının geçerlilik ve güvenliğini sınırlar.
    2. Sözlü Yoklama

    Soruların genellikle sözlü sorulduğu ve cevapların da sözlü verildiği sınav çeşitidir. Bu sınav yönteminde değerlendirici, öğrenciye çeşitli sorular sorarak karşılıklı konuşmayla öğrencilerin bilgilerini ölçmektedir.
    Eğitim sürecinde öğrenciye kazandırılması gereken bazı davranışlar sözlü yoklama sayesinde kazandırılır. Bunların başında anadil ve yabancı dil konuşma gücü gelir. Yani kelimeleri doğru telaffuz ederek ve cümle içinde kurallara uygun şekilde yerine koyarak, gereken hızda ve akıcılıkta, mantıksal, etkili konuşma gücü ancak sözlü yoklamalar ile ölçülebilir.
    3. Kısa cevap gerektiren test
    Cevabı bir kelime, bir ibare, bir rakam, bir tarih ya da en fazla bir cümle olan kısa cevaplı maddelere denir. Bu sınav “boşluk doldurma” diye de adlandırılabilir. Sınavda kısa sorular sorulur, cevaplar sayı, resim veya birkaç kelimeden oluşabilir. Geleneksel eğitimde pek kullanılmamaktadır. İngilizce eğitiminde kelime bilgisini ölçmek için etkin olarak kullanılabilir.
    4. Doğru Yanlış Testleri
    Bu testlerde soru hakkında 2 şık verilir.Çok güvenilir bir sınav türü değildir.bilenle bilmeyen ayırt edilemeyebilir..
    5. Çoktan seçmeli test
    Çoktan seçmeli sorular, bir soru kökü ve bunu izleyen bir seri muhtemel cevaplardan ibarettir. Bu çeşit bir soruyu cevaplandıracak öğrenci, verilen açıklama ve soru köküne göre en uygun veya doğru cevabı seçer. Gelişmiş ülkelerde öğrencilerin başarılarını ölçmede en çok kullanılan sınav yöntemidir. Ölçme işlemi sırasında oluşacak hataları en aza indirir. Bu sınav yönteminde, öğrenciler sorulan soruların cevaplarını 3 veya daha fazla sayıda seçenekten birisini seçerek yanıtlar.
    6. İş – performans testleri
    Eğitim sürecinde insana kazandırılması öngörülen davranışların bir bölümü bilgi, bir bölümü tutum ve bir bölümü de beceriyle ilgilidir.
    Bir modelin resmini resim kağıdına çizdirme becerisini kazandırmaya çalışan ya da bir müzik parçasının notalarını flütten uyumlu bir şekilde çıkarma becerisi kazandırmaya çalışan bir öğretmenin izlediği yol, bu teknik çerçevesinde düşünülebilir. Bu tür davranışların ölçülmesi, davranışın icrası sırasında hazırlık ve etkinliği gözlemekle, etkinlik yapıldıktan sonra da elde edilen ürünün miktarı ve kalitesini ölçmekle mümkün olur. Bunu söylerken her dersin amaçları arasında psiko-motor davranışların bulunduğu unutulmamalıdır.
    7. Performans Testleri
    Eğitim sürecinde insana kazandırılması öngörülen davranışların bir bölümü bilgi, bir bölümü tutum ve bir bölümü de beceriyle ilgilidir. Bu testin hazırlanması oldukça güçtür ve uzun zaman alabilir.

    Bir modelin resmini resim kağıdına çizdirme becerisini kazandırmaya çalışan ya da bir müzik parçasının notalarını flütten uyumlu bir şekilde çıkarma becerisi kazandırmaya çalışan bir öğretmenin izlediği yol, bu teknik çerçevesinde düşünülebilir. Bu tür davranışların ölçülmesi, davranışın icrası sırasında hazırlık ve etkinliği gözlemekle, etkinlik yapıldıktan sonra da elde edilen ürünün miktarı ve kalitesini ölçmekle mümkün olur. Bunu söylerken her dersin amaçları arasında psiko-motor davranışların bulunduğu unutulmamalıdır.
    Eğitimde Ölçülen Davranışlar
    1. Bilişsel Davranışlar:
    Eğitimin hedefleri arasında, bilgiyi tanıma ve hatırlama, onun üzerinde işlemler yapma, örneğin kavramlar, genellemeler, kuramlar geliştirme ve bütün bunları denetle süreçlerinde kendini gösteren yeterlilikler önemli yer tutar.
    2. Duyuşsal Davranışlar:
    Eğitim hedeflerinde öngörülen insan niteliklerinden bir bölümü ilgi, tutum, özgüven adlarıyla anılan duygusal özelliklerle ilgilidir. Büyüklere saygı, yurt sevgisi, öğrenme ilgisi vb…
    3. Psiko-Motor Davranışlar:
    Psiko-motor alan davranışları kasların, zihinsel yeteneklerle işbirliği sonucu yapabileceği becerilerle ilgilidir. Öğrencilerin beden eğitimi gibi derslerde becerilerini ölçmek için psiko-motor alanla ilgili sınıflamayı bilmek gerekir.

      Forum Saati Perş. Mayıs 09, 2024 1:12 pm