BOTE

Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Dersler


+15
kazım_karagul
selda_gokmen
gaziliayse
nese_abbak
west-17
aslihan_emekli
burcak_ersoy
hacked
kadriye.sir
burcu.engin
g_d44
levent_esel
wahid
hook
Admin
19 posters

    eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları

    Admin
    Admin
    Admin


    Mesaj Sayısı : 16
    Kayıt tarihi : 06/03/09

    eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları Empty eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları

    Mesaj  Admin Perş. Nis. 30, 2009 1:14 pm

    Bu çalışmada eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçlarına dair bir internet araştırması yapmanız ve 180-200 kelimelik bir sonuç raporu yazmanız beklenmektedir. Kriteler:1. Kendi cümleleriniz ile yazmış olmak.2. Kaynak belirtmek.3. ...Bu çalışmada öğretimde değerlendirmenin belli hedef davranışların ölçümüne yönelik olarak yapıldığı, ölçme işleminde değişik ölçme araçlarının kullanıldığı, bunların farklı davranışların ölçümünmde birbirlerine göre avantajlar sağladığı, ölçme araçlarının geliştirilmesinde bir takım hususlara dikkat edilmesi gerektiği bilgisinin edinilmesinin yabısıra özgün yazma becerisinin gelişmesi de hedeflenmektedir. Bu çalışmada sizlerin etkin olması ve birlikte çalışma becerilerinizin gelişmesi de hedeflenmektedir.
    avatar
    hook


    Mesaj Sayısı : 4
    Kayıt tarihi : 11/03/09

    eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları Empty Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları

    Mesaj  hook Perş. Nis. 30, 2009 1:24 pm

    Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları

    A ) Yazılı Yoklamalar
    Soruların yazılı olarak verilip cevaplarının yazılı olarak istendiği sınavlardır.

    B )Sözlü Yoklamalar
    Okulda en sık kullanılan yöntemlerden biridir.Öğrencilerin korkulu rüyası olmakla beraber herzaman doğru ölçümler yapamayabilir.Sözlü olarak sorulan bir sorunun cevabı sözlü olarak istenilir.Öğrencinin anlık bilgi durumunu ölçer.

    C ) Testler
    Seçenekler arasından doğru cevabı seçerek soruların cevaplandığı yöntemdir.

    D ) Kısa Cevaplı Testler
    Cevapların 1 cümleyi geçmediği testlerdir.

    E ) Doğru Yanlış Testleri
    Cevap kısmında yalnızca doğru ve yanlış şıkları bulunan testlerdir.Bu testlerde konunun hangi kısımlarının doğru hangi kısımlarının yanlış olduğu anlaşılabilir.

    F ) Çoktan Seçmeli Testler
    Doğru veya yanlış cevabın istendiği ve cevabın sorunun içerisinde olduğu test türüdür.

    Kaynak:http://www.binbirfikir.com/articles/875/1/Eitimde-Kullanlan-Olcme-Araclar/Sayfa1.html


    Eğitimde Ölçülen Davranışlar
    1) Sözel Beceriler
    Bir öğrencinin sözel bilgiyi öğrenmesi iş yaparken kolaylık getirir.Örneğin bilgisayardaki kelime işlemci programının word olduğunu sözel olarak bilmesi bilgisayarda yazı yazacağında aradığı programı bilmesini sağlar.Sözel bilginin ölçülmesi aslında pratiğin temelinin ölçülmesidir.

    2)Sayısal Beceriler
    Sayısal beceriler öğrencinin işlem yapabilme yeteneğini ortaya koyar.Hayatın her alanında işlem basamakları olduğu için bu davranışların ölçülmesi ve eksik yönlerinin tamamlanması çok önemlidir.Örneğin bir öğrenci ilkokulda toplamanın mantığını kavrayamamışsa çarpmayı öğrenmesi mümkün değildir.

    3)Motor Beceriler
    Öğrencilerin fiziksel yeteneklerinin ölçülmesidir.Her öğrencinin farklı fiziksel yapısı olduğu için bu konudaki ölçmenin dikkatli yapılması gerekir.

    Kaynak:http://www.foruz.net/gagne-nin-ogrenme-urunleri-taksonomisi-t3743.html?forum_uri=gagne-nin-ogrenme-urunleri-taksonomisi&sid=eb1fd1317fffcc1af6be83ddb2659a74

    Haluk Orhun Ozan KOÇAK


    En son hook tarafından Perş. Nis. 30, 2009 2:30 pm tarihinde değiştirildi, toplamda 2 kere değiştirildi
    avatar
    wahid


    Mesaj Sayısı : 3
    Kayıt tarihi : 19/03/09

    eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları Empty zihinsen Engelileri ölçmek

    Mesaj  wahid Perş. Nis. 30, 2009 2:00 pm

    Normal öğrencileri Sınav, Anket,vb ile ölçülür
    Peki Zihinsen Engelli öğrencileri hangi araçlarla ölçebiliriz?

    WECHSLER ÇOCUKLAR İÇİN ZEKAÖLÇEĞİ (WISC-R):

    Bireylerin zihinsel performansını belirlemek amacıyla kullanılmaktadır.
    6-16 yaşlar arasındaki bireylere uygulanmaktadır.

    STANFORD BİNET ZEKA ÖLÇEĞİ:

    Bireylerin zihinsel performanslarını belirlemek amacıyla kullanılmaktadır.
    2 yaştan yetişkin yaşa kadar uygulanmaktadır.

    ST-BINET GÖRME ENGELLİLER Z.Ö.

    Görme engelli bireylerin zihinsel performanslarını belirlemek amacıyla kullanılmaktadır.
    7-11 yaşalar arasındaki görme engelli çocuklara uygulanmaktadır.

    LEITER ULUSLARARASI PERFORMANS TESTİ:

    İşitme ve konuşma problemi olan çocukların zihinsel performanslarını belirlemeyi amaçlayan dile dayanmayan bir performans testidir.
    2-18 yaşlar arasındaki bireylere uygulanmaktadır
    avatar
    levent_esel


    Mesaj Sayısı : 5
    Kayıt tarihi : 12/03/09

    eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları Empty Geri: eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları

    Mesaj  levent_esel Perş. Nis. 30, 2009 2:14 pm

    Eğitimde Ölçme Araçları
    1-Bilgi Alanını Ölçülmesi:

    a)Sözlü Sınavlar:
    Bu ölçme yöntemiyle öğrencilerin konuyla ilgili bilgilerini kendi cümleleriyle anlatması ve bu konuyla ilgili soruları cevaplayabilmesi ölçülür. Böylece öğrencilerin konuyu kolay ve fazla zaman almadan ne kadar kavradığı görülmüş olur.

    b)Yazılı Sınavlar:
    Sözlü sınavın yazılı olarak yapılan halidir. Bu ölçme uzun ve kısa cevaplı olmak üzere iki çeşittir. Eğer sınavda öğrencinin anlatım gücü önemliyse uzun cevaplı sınavlar kullanılır. Direkt olarak bilgi ölçülmek isteniyorsa kısa cevaplı sınavlar tercih edilir.

    c)Test Sınavlar:
    Bu sınavda çoktan seçmeli, boşluk doldurma ve doğru – yanlış şeklinde soru tipleri vardır. Bir sınavda sadece biri veya hepsi kullanılabilir.
    -Çoktan seçmeli sorular öğrencinin doğru cevabı bulmasına yöneliktir.
    -Boşluk doldurmada öğrencinin verilen tanımı doğru anımsaması beklenir.
    -Doğru yanlış testleri doğru yorumu bulmaya yöneliktir.

    2-Beceri Alanının Ölçülmesi:

    Beceri alanının ölçülmesi bilginin ölçülmesinden farklıdır. Çünkü beceri alanında kişinin kendini göstermesi, kabiliyetlerini ortaya çıkarması vardır. Yani el becerisinin, tekniğin ve yeteneklerin ölçülmesi işlemidir.

    Öğrencilerde beceri davranışının ölçülmesi üç şekildedir:

    1. Öğrenci çalışmalarını günlük olarak değerlendirmeye almak.
    2. Öğrencinin yaptığı işleri incelemek, kontrol etmek,
    3. Öğrencinin kazandığı becerileri, iş testleri(*) ile ölçmek.

    * İş testi dediğimiz test ise, çalışma hayatımızda kullanılan aletleri, yapılan işin yapım aşamaları bilgisini ölçer.


    Levent EŞEL – Yunus KARAÇAM – İskender ÜNAL
    avatar
    g_d44


    Mesaj Sayısı : 6
    Kayıt tarihi : 12/03/09

    eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları Empty Geri: eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları

    Mesaj  g_d44 Perş. Nis. 30, 2009 2:39 pm

    Gülcan DURAK & Leyla GÖKMEN

    EĞİTİMDE KULLANILAN ÖLÇME ARAÇLARI

    1-YAZILI YOKLAMA
    Daha çok öğrencinin yorum yeteneğini geliştirmek amacıyla açık uçlu soruların sorulmasıyla oluşturulan bu sınavların değerlendirilmesi maalesef çok ta objektif bir şekilde yapılmamaktadır.

    Örnek:1) Mondros ateşkes antlaşmasının maddeleri nelerdir? Yazınız.
    2) Kurtuluş savaşı kaç cephede savaşılmıştır? Yazınız.
    Sınav Süresi 60 dk.dır başarılar.

    2-KISA CEVAP GEREKTİREN TEST(BOŞLUK DOLDURMA)
    İlköğretim de genellikle tercih edilen bir ölçme aracıdır. Daha önceden öğrencilere verilen bilgilerin hatırlatılması sağlanır. Bu tekniği kullanırken boşlukların orta da yada sonda olmasına dikkat edilmesi gerekir. Çünkü boşluk ilk olarak verilirse öğrencinin anlaması ve hatırlaması zorlaşacaktır.

    Örnek: Dünyanın …………….. türlü hareketi vardır.

    3-SÖZLÜ YOKLAMA
    Bu yöntem öğrencilerin toplum karşısında konuşma yeteneğini geliştirerek kendilerine olan güvenlerini arttırır. Bu tekniği kullanan bir öğretmen karşısındaki öğrencisini heyecanlandırmadan gerekli süreyi vererek gerekirse ip uçlarıyla bunu destekleyerek yöntemi uygulamadır. Ayrıca sabırlı olması da gerekir…

    Örnek: - ‘Ahmet İstanbul’un fethinin sonuçları nelerdir Söyle bakalım…’.

    4-ÇOKTAN SEÇMELİ TEST
    Test tekniği başlığı altında yapılan bu ölçme yöntemi en objektif olan yöntemdir diyebiliriz. Çünkü değerlendirme sırasında öğretmenin yorumu işin içine girmemektedir. ÖSS buna örnek verilebilir. Bu sınavın değerlendirme aşamasında olsa olsa ya yanlış cevap anahtarı kullanılmış ya da yanlış puanlama yapılmış olabilir.

    Örnek: pi(π) sayısının değeri aşağıdakilerden hangisidir.
    a)3,1 b)3,5 c)3,14 d)31,4 e)0,314

    5-DOĞRU YANLIŞ MADDELERİ
    Şans faktörünün yüksek olduğu bu yöntem öğrenciye %50 doğru yapma şansı vermektedir. Hazırlanması ve değerlendirmesi kolay olan bu sınav genelde düz yazı şeklinde verilen bir cümlenin doğru ya da yanlış olup olmadığını belirlemek için yapılır.

    Örnek:Türkiye’nin başkenti ANKARA dır. D(*) Y( )

    6-İŞ-PERFORMANS TESTLERİ
    Genellikle psikomotor davranışların sergilendiği alanlarda ölçüm yapılabilmek için bu testler uygulanır. Bu testleri değerlendirirken zamanında ve tüm aşamaların yapılmış olmasına dikkat edilmelidir. Öğretmen projeyi öğrenciye verirken konunun özelliğine projenin bitme süresine uygun şekilde vermelidir. Doğrudan ölçme yöntemi yapılır.

    Örnek:Bir öğrencinin notalara göre flüt çalması psikomotor bir beceriye örnektir.

    7-PORTFOLYO UYGULAMALARI
    Öğrencinin kendi kendisini değerlendirmesini kapsayan ve belli bir süreç içinde gerçekleşmesi gereken sonunda bir ürün dosyasını açığa çıkaran bir ölçme aracıdır. Hem bilişsel hem de psikomotor davranışların ölçülmesini sağlar.
    Çocukların okulda yaptığı resimleri, hikâyeleri, günlükleri, harita ve benzeri şeyleri dikkatli kontrol etmek çocuğa bireysel bir bakış ve öğrenen bir çevre sağlar.
    Çocuğun çalışmasına sürekli bir bakış, büyüme grafiği gelişimi görmeyi sağlar.
    Çocuğun becerisini test skorlarıyla değil çeşitli kanıtlara yönelik ölçme fırsatı yaratır.

    Öğrenme Alanlarına Göre Uygulanan Testler

    Eğitimde insan davranışlarının zihinsel, duygusal ve eylemsel olmak üzere üç ana boyutu vardır.bu alanlar ayrı ayrı araçlarla eğitimde ölçülür.

    1) Bilişsel Alan
    2) Duyuşsal Alan
    3) Psiko-motor Alan olarak üç bölümdür.

    1) Bilişsel Becerileri Ölçümü: Eğitimin hedefleri arasında, bilgiyi tanıma ve hatırlama, onun üzerinde işlemler yapma yeteneğini kapsar. Bu beceri yazılı, sözlü, çoktan seçmeli, boşluk doldurma gibi ölçme araçları ölçülür.

    2) Duyuşsal Becerileri Ölçümü: Eğitim hedeflerinde öngörülen insan niteliklerinden bir bölümü ilgi, tutum, özgüven adlarıyla anılan duygusal özelliklerle ilgilidir. Tutum testleri, anketler ile ölçülür.

    3) Psiko-Motor Becerileri Ölçümü: Psiko-motor alan davranışları kasların, zihinsel yeteneklerle işbirliği sonucu yapabileceği becerilerle ilgilidir. iş performans testleri, proje çalışmaları ile ölçülür.

    Kaynaklar
    http://www.ogretiyorum.net/forum_posts.asp?TID=8676
    http://secure.tudem.com/portfolio/portfolioDetail.aspx?itemID=1666&ppID=6601

    Gülcan DURAK & Leyla GÖKMEN
    burcu.engin
    burcu.engin


    Mesaj Sayısı : 4
    Kayıt tarihi : 12/03/09
    Yaş : 35

    eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları Empty Geri: eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları

    Mesaj  burcu.engin Perş. Nis. 30, 2009 2:43 pm

    A. Eğitimde Ölçülen Davranışlar
    1.Bilişsel Öğrenmeler: Bilgiyi anlama ve bilgiyi daha sonra hatırlama, öğrenilen bilgi üzerinde işlemler yapma, bilgiyi genelleme gibi davranışları içeren zihinsel etkinliklerdir. Örnek olarak 6 aşaması bulunmaktadır. Bunlar;
    • Bilgi: Örneklerle açıklamak gerekirse; gösterilen eşyaların isimlerini söylemek, belirli bir nesneyi bir dizi nesne arasından seçip işaretlemek veya bir kavramı tanımlamak gibi davranışları içerir.
    • Kavrama: Bir olayı, bir tabloyu açıklama, öğrenilen ilkelerin, olguların nedenlerini açıklama, bilgileri çevirme, başka sözcüklerle anlatma, yorumlama gibi davranışları içerir.
    • Uygulama: Öğrenilmiş bilgiyi yeni durumlara uyarlama yeteneğidir. Örnek olarak; matematik problemini çözmek, bir görevi yerine getirmek gibi davranışlardır.
    • Analiz: Bir problemin, bütünün ya da sistemin organizasyon ve yapısını tanıma; problemi, bütünü ya da sistemi öğelerine ayırma; bir problemin, bütünün ya da sistemin öğeleri arasındaki ilişkileri belirleme gibi davranışları içerir.
    • Sentez: Büyük resmi oluşturmak için parçaları birleştirme yeteneğidir. Tasarım yapma, uyarlama, rapor yazma, geliştirme gibi.
    • Değerlendirme: Bir değeri ya da bilgiyi uygun standartlar kullanarak sorgulama yeteneği, belirli bir görüş ya da öneriyi eleştirmek ya da savunmak gibi davranışları içerir.

    2. Duyuşsal Öğrenmeler: Bir nesneye, bir duruma, bir konuya karşı ilgi, tutum, tavır ve duygu gibi davranış eğilimlerini içerir. 5 aşaması bulunmaktadır. Bunlar;
    • Alma: Belirli bir fikre, olaya ya da uyarıcıya dikkat etme ve belirli uyarıcıları diğerlerinden ayırarak seçmedir.
    • Tepkide Bulunma: Belirli uyarıcılarla ilgilenme, onlara belli biçimlerde tepkilerde bulunma. Aktif katılımda denebilir.
    • Değer Verme: Bir davranış, olay ya da olguya önem verme; bir değeri diğerlerine tercih etme ve bir değere kendini adamadır.
    • Örgütleme: Farklı değerleri tutarlı bir değerler sistemi oluşturacak şekilde örgütlemedir.
    • Bütünleştirme: Özümsenen değerlerle tutarlı bir yaşam felsefesi ya da dünya görüşü geliştirmedir.

    3. Psikomotor Öğrenmeler: Duyu organları zihin ve kasların birlikte çalışması sonucu ortaya çıkan davranışları içerir. Yürümek, konuşmak, yazmak gibi günlük hayatımızda sürekli kullandığımız beceriler; dans etmek, gitar çalmak, futbol oynamak gibi uzmanlık gerektiren beceriler de psikomotor becerilerdir. 7 aşaması bulunmaktadır. Bunlar;
    • Algılama: Bir becerinin nasıl yapıldığını izleme; hareketlerin farkına varmaktır.
    • Hazır Olma: Bir motor hareket için zihinsel, bedensel ve duygusal yönden hazır olmaktır.
    • Kılavuzla Yapma: Bir beceriyi, önce beceriyi yapan başka bir kişiyi taklit ederek ve daha sonra kendi kendine yaparak öğrenmektir.
    • Kendi Başına Yapma: Bir beceriyi kendi başına, hiç kimseden yardım almadan, istenilen hassasiyette yapmaktır.
    • Uyarlama: Önceden kazanılan becerileri, yeni durumlarda kullanmaktır.
    • Yaratma: Yeni, özgün bir motor davranış geliştirmektir.


    B. Eğitimde Ölçme Araçları
    1. Bilgiyi Ölçmede Kullanılan Araçlar
    a. Sözlü Sınavlar: Öğrencilerin bilgilerini sözlü olarak kontrol edildiği ölçme araçlarıdır.
    b. Yazılı Sınavlar: Bilgilerin yazılı olarak ölçüldüğü araç türüdür.
    c. Kısa Cevaplı Testler: Cevapları bir sözcük, bir rakam, bir tarih veya en fazla bir cümle ile cevaplandırabileceği maddelerden oluşan testlerdir.
    d. Testler: Bir sorunun cevabını verilen seçenekler arasından seçtiren sorulardan oluşmuş testlerdir.
    e. Çoktan Seçmeli Testler: Öğrenci, verilen seçeneklerden doğru veya yanlış seçeneği bulup işaretler.
    f. Doğru Yanlış Testler: Bu testte doğru-yanlış maddesinden yani yalnızca iki seçenekten oluşur.

    2. Beceriyi Ölçmede Kullanılan Araçlar
    a. Portfolyo: Öğrencilerin davranışlarını günlük olarak tutulması ve süreç sonunda öğrencinin gelişimini gözlemlemek için yapılır.
    b. Gözlem: Öğrencinin o an yaptığı davranışları takip etmek, incelemektir.
    c. İş Testleri: Öğrencilerin kazandıkları becerileri ölçmek için kullanılır.

    KAYNAKLAR
    http://www.donusumkonagi.net/makale.asp?id=5471&baslik=bilissel,_duyussal_ve_psikomotor_ogrenmeler
    www.kusadasimesem.meb.k12.tr/ders/eod.pps
    http://www.binbirfikir.com/articles/875/1/Eitimde-Kullanlan-Olcme-Araclar/Sayfa1.html
    Hazırlayanlar: Burcu ENGİN-Songül ACAR


    En son burcu.engin tarafından Perş. Nis. 30, 2009 2:47 pm tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi
    avatar
    kadriye.sir


    Mesaj Sayısı : 4
    Kayıt tarihi : 12/03/09

    eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları Empty Geri: eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları

    Mesaj  kadriye.sir Perş. Nis. 30, 2009 2:44 pm

    Hocam yazdıklarımız silinmişti.Sadece ismimizi yollamamızı söylemiştiniz.
    Merve EREN - Kadriye SİR - Pınar KALEYIKAN
    hacked
    hacked


    Mesaj Sayısı : 6
    Kayıt tarihi : 11/03/09

    eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları Empty Eğitimde kullanılan ölçme araçları

    Mesaj  hacked Perş. Nis. 30, 2009 2:47 pm

    Eğitimde kullanılan ölçme araçları

    1.) Yazılı yoklamalar: Bu tür sınavlardaki sorular öğretmenin yazılı olarak öğrencilere verdiği ve öğrencilerdende sorulara karşılık verilecek cevapları yine kendisinin verdiği gibi yazılı olarak öğrencinin soruya yorumunuda katarak cevap vermesini sağlayan ölçme aracıdır.Öğrenciler soruların cevaplarını düşünerek bulmaya çalışır burada hazırlanan soruların öğrencileri ezbere yöneltmeyecek onları sorulan soru hakkında düşüncelerini fikirlerinide ekleyerek bilgileri arasında sentez yaparak doğru cevabı yazma olmalıdır.

    2.) Sözlü yoklamalar: Öğretmenin soruları sözlü olarak sorduğu ve cevaplarınıda öğrenciden sözlü olarak aldığı ölçme çeşitidir.Öğrencilerin sözlü anlatım becerilerini ölçmek için en çok kullanabilecek bir ölçme çeşiti olarak düşünülebilir.

    3.) Testler: Öğrencilere bir soru verilir ve sorunun altındaki şıklardan doğru cevabı bulması istenilen bir ölçme çeşitidir.Öğrenci soruyu okur ve cevap şıklarından kafasına en uygun olanı doğru kabul ederek işaretler.

    Test çeşitleri kendi içerisinde ayrılabilir.Bunlar:

    a) kısa cevaplı testler: Puanlanması kolay ve az zaman alıcı sorulardan oluşan testlerdir.
    b) doğru-yanlış testler:Bu testlerde şıklar doğru ve yanlış diye 2 şıktan oluşur ve öğrencilerin ikisinden birini seçmesi beklenir.
    c)çoktan seçmeli:Seçenek sayısı fazla olan ve hazırlanması zor ve zaman alıcı testlerdir.
    d) İş performans testleri: Bu tür testlerin davranışın icrası sırasında hazırlık ve etkinliği gözlemek ve etkinlik sonrasında elde edilen ürün miktarı ve kalitesini ölçmede kullanılır.

    4.) Portfolyo : Kişinin bireysel ve mesleki başarıları ve gelişimini düzenli bir şekilde sergileyen bir kariyer belgesidir. Kişinin kendini sunabilmesi için geçerli olabilecek her türlü dokümanı içerir.
    Ör./Görüşmeciye sunabilmek amacıyla yapılan çizimler sanatsal çalışmalar veya içinde yer alınan projeler bir mankenin fotoğraflarının yer aldığı çalışmalar.vb


    Eğitimde ölçülen davranışlar 3\' e ayrılır

    1)bilişsel davranışlar
    2)duyuşsal davranışlar
    3)psikomotor davranışlar

    1)bilişsel davranışlar: bloom taksonamisine göre 6\' ya ayrılır.

    bilgi:Bilginin hatırlanması ve anlaşılmasında kullanılır.
    örnek:Bir futbol takımında kaç oyuncunu oynadığını öğrenciye sormak bilgi basamağında bir sorudur.

    kavrama: Bilgilerin anlayarak kendi yorumları katma olarka tanımlanır.
    örnek: Öğretmenin Dört işlemi öğrenen bir öğrenciden verdiği sayıları toplamasını ve bunları farklı bir sayıyla çarparak yine istediği bir sayıya bölme işlemlerini yapması öğrencinin öğrendiği tüm bilgileri işlemesini sağlayacağı için kavrama basamağına girer.

    uygulama: Bilgileri kullanarak bu bilgileri farklı ortamlara aktarma yeteneği olarak tanımlanır.
    örnek: Öğrenciden haritada ülkemizin istenilen bölgesini göstermesini istemek.

    analiz: Ayrıntıları saptayıp bunları parçalara ayırarak daha iyi anlamaya çalışma sürecidir.
    örnek:Öğrenciye biyoloji dersinde solunun sistemi ile dolaşım sistemi arasındaki farkı sormak olabilir.

    sentez: Parçaları birleştirerek bütüne varma veya bilgileri birleştirerek bir bütün oluşturma olarak tanımlanabilir.
    örnek: Öğretmenin gösterdiği bir programlama kodu öğrencinin kendi bilgilerinide katarak daha fazla geliştirmesi olarak tanımlanabilir.

    değerlendirme: Belli kriterlere göre bilgileri sorgulama yeteneğidir.
    örnek: Ülkemizde görülen iklim değişikliklerinin nedenlerini araştırarak etki ettiği sonuçları kendi içerisinde değerlendiriniz demek bir değerlendirme sorusu olabilir.

    2. Duyuşsal Davranışlar

    3. Psikomotor Davranışlar

    Onur KARAHAN --- Hüsnü TURHAN


    En son hacked tarafından Perş. Nis. 30, 2009 2:49 pm tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi
    avatar
    burcak_ersoy


    Mesaj Sayısı : 4
    Kayıt tarihi : 12/03/09

    eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları Empty Geri: eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları

    Mesaj  burcak_ersoy Perş. Nis. 30, 2009 2:47 pm

    Eğitimde Ölçülen Davranışlar:

    Bilişsel alan: Zihinsel etkinliklerin baskın olduğu davranışların kodlandığı alandır.
    Duyuşsal alan: Öğrenilmiş duyguların kodlandığı alandır.
    Psikomotor alan: Becerilerin kodlandığı alandır.

    Bilişsel Davranış:
    • Bilgi: Bilginin hatırlanması ya da anlaşılması olayıdır.
    o Öğrenci klavyede harfleri kullanarak yazı yazabileceğini öğrenir.
    • Yorumlama(kavrama): Verilen bilgiyi kendi kafasına göre yorumlamadır
    o Öğrenci bu bilgiye dayanarak bilgisayarda ismini yazabileceğini kavrar.
    • Uygulama: Daha önceden öğrenilmiş bir bilgiyi gereken durumlarda kullanabilmektir.
    o Yazı yazabileceği bir program çalıştırarak ismini, soyismini yazar. Hatta aile bireylerinin isimlerini de yazar.
    • Analiz: Bir durumu parçalara ayırabilme ve bilgiyi bulabilme olayıdır.
    o Öğrenci klavye kullanabilmeyi öğrenmiştir.
    • Sentez: Farklı kaynaklardan bilgi toplayarak parçaları birleştirebilmektir.
    o Klavye tuşlarının daktiloya benzediğini görerek ondan esinlenmiş oluabileceğini düşünür.
    • Değerlendirme: Bir bilgiyi sorgulayarak hüküm verme olayıdır.
    o Artık bilgisayarda bir çok yazı yazabileceğini görür.


    Duyuşsal Davranış:
    İnsana kazandırılmak istenen duygular, tercihler, değerler, ahlaki kurallar, istek ve arzular, güdüler, yönelimler duyuşsal alanın kapsamına girer. Kişi belli nesne ya da olgulara karşı sürekli ilgi gösterebilir. Onlara karşı kararlı bir tutumu vardır ve değerler sistemi geliştirir.

    • Alma (KATILMA):
    o Farkında Olma: Hayatımızı etkileyen uyarıcıların farkına varılır.
    o Almaya Açıklık: Hayatımızı etkileyen uyarıcılardan kaçılmaması, üzerine gidilmesi durumudur.
    o Kontrollü-Seçici Dikkat: Uyarıcılar arasından birinin ya da birkaçının seçilmesi, dikkatin onların üzerinde toplanması durumudur.

    • Tepkide bulunma:
    o Uysallık: çalışma sırasında kuralara uymaya çalışmak.
    o İsteklilik: Çalışmaya istekli olmak, görevini isteyerek yerine getirmek.
    o Doyum: Yapılan işten zevk almak.

    • Değer verme:
    o Değeri Kabullenme: Uyarıcıya karşı sürekli aynı duyuşsal tepki verilebilir
    o Değeri Yeğleme : Değerlerden biri diğerine göre daha üstün olabilir.
    o Değere Adanmışlık: Bir değerin peşinden giden kişi arkasından başkalarını da sürüklemek isteyebilir.

    • Örgütleme:
    o Değeri Kavramsallaştırma
    o Değeri Örgütleme

    • Bir Değer ya da Değerler Bütünüyle Nitelenmişlik:
    o Genellemiş Örüntü
    o Niteleme

    Psikomotor Davranış:
    Zihin ve kasların ortak çalışması sonucu ortaya çıkan davranışlardır. Yürümek, konuşmak, yazmak, dans etmek, gitar çalmak, futbol oynamak gibi uzmanlık gerektiren beceriler psikomotor becerilerdir
    • Ragsdale’in taksonomisi
    • Guilford’un Taksonomisi
    • Dave’in taksonomisi
    • Kibler’in taksonomisi
    • Ramizowski’nin taksonomisi
    • Simpson’un taksonomisi
    • Harrow’un taksonomisi
    • Sönmez’in taksonomisi

    http://www.bekirhoca.com/ogretmen/uzman/program.asp


    Eğitimde Kullanılan Araçlar
    • Yazılı Yoklama: Sorunun genellikle yazılı olarak verildiği ve cevabın da yazılı olarak istendiği sınav şeklidir.
    o Ne, kim, ne zaman, hangi ve nerede’nin cevaplandırılması,
    o Listeleme,
    o Taslak yapma ( planlama ),
    o Tasvir etme ( betimleme ),
    o Benzerlik ve zıtlık,
    o Karşılaştırma,
    o Açıklama,
    o Tartışma,
    o Geliştirme,
    o Özetleme ve
    o Değerlendirme ile ilgili niteliklerin yoklanmasında yazılı yoklamalar kullanılır

    • Kısa Cevap Gerektiren Test: Cevabı bir kelime, bir rakam, bir tarih ya da en fazla bir cümle olan kısa cevaplı sorulara denir.
    • Sözlü Yoklama: Soruların genellikle sözlü sorulduğu ve cevapların da sözlü verildiği sınav şeklidir.
    • Çoktan Seçmeli Test: Verilen sorunun içeriğine göre kişi şıklardan en doğru cevabı seçerek bulur.
    • Doğru-Yanlış Maddeleri: Sorular düz cümle şeklinde verilir ve öğrencinin bu soruların doğru veya yanlış olduğunu bilmesi istenir.
    • İş-Performans Testleri: davranışın gerçekleşirken hazırlık ve etkinliği gözlemlenir, etkinlik yapıldıktan sonra da elde edilen ürünün miktarı ve kalitesini ölçülerek bu sınav gerçekleştirilmiş olur.

    http://www.bykfrm.com/bolum-mufredat-d-uni/79723-egitim-fakulteleri-icin-egitimde-kullanilan-olcme-araclarinin-ozellikleri-ve-gelistirilmesi.html


    Hazırlayanlar: Burçak ERSOY
    Neşe ABBAK
    avatar
    aslihan_emekli


    Mesaj Sayısı : 4
    Kayıt tarihi : 12/03/09

    eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları Empty Geri: eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları

    Mesaj  aslihan_emekli Perş. Nis. 30, 2009 2:48 pm

    EĞİTİMDE KULLANILAN ÖLÇME ARAÇLARI
    • Yazılı Yoklama
    • Kısa Cevap Gerektiren Test
    • Sözlü Yoklama
    • Çoktan Seçmeli Test
    • Doğru-Yanlış Maddeleri
    • İş-Performans Testleri
    • Portfolyo
    • Ödev ve Projeler


    1. Yazılı yoklama:
    En eski yöntemlerden bir tanesidir. Sorunun da cevabın da yazılı olarak belirtildiği ölçme aracıdır.
    Yazılı yoklama tekniği şu durumlarda kullanılır:
    - Bir sınavın hazırlanması için zaman az ancak puanlamaya ayrılacak zaman oldukça fazla olduğunda,
    - Dilbilgisi kurallarını yazılı metinlerde uygulayabilme gücünü ve noktalama işaretlerini kullanabilme yeterliliğini ölçmek istenildi zaman,
    - Sınava girecek öğrenci sayısı az olduğunda.
    Yazılı yoklama da dikkat edilmesi gereken hususlar:
    - Sınırlı cevap gerektiren sorular sorulmalıdır.
    -Sorular öğrenci seviyesine uygun ve ayırt edici olmalıdır.
    -Sınav soruları hazırlanırken 3 kat fazla soru hazırlanıp arasından seçim yapılmalıdır.
    2. Kısa cevap gerektiren test:
    Bir adı da boşluk doldurmadır. Kesin cevap gerektirir, şansa yer vermez, her konuyu ölçmede kullanılamadığından fazla tercih edilmez. Genellikle İngilizce ve tarih derslerinde sık kullanılabilir.
    3.Sözlü yoklama:
    Sık kullanılmayan eski bir yöntemdir. Kişisel gelişim, sosyalleşme ve telaffuzu geliştirmek amaçlı kullanılabilir. Özgüveni artırır. Genellikle anadil ve yabancı dil konuşma gücünü artırılması beklenen derslerde kullanılır.
    4.Çoktan seçmeli test:
    Hata payı çok düşük olduğundan genellikle gelişmiş ülkelerde en çok kullanılan yöntemdir. Bir soru sorulur ve bu sorunun muhtemel cevapları üç ya da daha fazla madde halinde verilip doğru cevabın bulunması istenir. Güvenilir olduğundan dolayı bilgi, kavrama, analiz, uygulama düzeyinde kullanılır. Kapsamlı ölçme gerektiren ölçeklerde tercih edilir.
    5.Doğru Yanlış Maddeleri:
    Şans faktörü çok olduğundan güvenilir değildir. Eğitim sistemimizde zaman zaman kullanılır. Prensiplerin ve genellemelerin anlaşılıp anlaşılmadığının yoklanacağı durumlarda ve belli bir nokta ile ilgili yalnız iki ihtimal veya seçme olduğu durumlarda kullanılabilir.
    6.İş-Performans Testleri:
    Örneğin müzik dersinde bir enstrüman çalmayı öğretirken ya da resim dersinde çizim yaptırırken başvurulan yöntemdir. Öğretmen enstrüman çalma ya da çizim yapmanın ilk aşamasından itibaren öğrenciyi kontrol eder ve daha sonra sonucu değerlendirir. Psiko-motor davranışlar söz konusu olduğunda devreye girer.
    7.Portfolyo:
    Öğrencinin öğretim faaliyeti içerisinde, başarısının, performansının, yaptığı proje ve ödevlerin örneklerinin bulunduğu ve böylece bireyin gelişiminin izlendiği değerlendirme biçimidir. Portfolyo da öğrenci ne biliyor sorusuna cevap aranırken, öğrencilerin birbirleriyle olan farkları değerlendirilmez.
    8. Ödev ve Projeler
    Bir konu hakkında detaylı ve derinlemesine inceleme ve araştırma yapılması amacıyla verilen konu veya sorularda kullanılır. Araştırma ve inceleme yapmanın yanında öğrencinin üst düzey davranışlar kazanmasını sağlar. Ders içinde kazandırılamayan davranışların ders dışı zamanda kazanılmasına imkân verir.

    Eğitimde Ölçülen Davranışlar
    1. Bilişsel Davranışlar:
    Eğitimin hedefleri arasında, bilgiyi tanıma ve hatırlama, onun üzerinde işlemler yapma, örneğin kavramlar, genellemeler, kuramlar geliştirme ve bütün bunları denetle süreçlerinde kendini gösteren yeterlilikler önemli yer tutar.
    2. Duyuşsal Davranışlar:
    Eğitim hedeflerinde öngörülen insan niteliklerinden bir bölümü ilgi, tutum, özgüven adlarıyla anılan duygusal özelliklerle ilgilidir. Büyüklere saygı, yurt sevgisi, öğrenme ilgisi vb…
    3. Psiko-Motor Davranışlar:
    Psiko-motor alan davranışları kasların, zihinsel yeteneklerle işbirliği sonucu yapabileceği becerilerle ilgilidir. Öğrencilerin beden eğitimi gibi derslerde becerilerini ölçmek için psiko-motor alanla ilgili sınıflamayı bilmek gerekir.
    Kaynaklar:
    http://www.bykfrm.com/bolum-mufredat-d-uni/79723-egitim-fakulteleri-icin-egitimde-kullanilan-olcme-araclarinin-ozellikleri-ve-gelistirilmesi.html
    http://www.kpss10.com/Forum/forum_posts.asp?TID=1580
    ASLIHAN EMEKLİ ve GÜLŞEN KAHRİMAN'ın ortak çalışmasıdır.
    west-17
    west-17


    Mesaj Sayısı : 5
    Kayıt tarihi : 07/03/09

    eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları Empty Geri: eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları

    Mesaj  west-17 Perş. Nis. 30, 2009 2:48 pm

    Eğitimde kullanılan araçlar
    Bu araçlar 3 türde olur. Bu türler;
    Psikometrik yaklaşım
    Uzlaştırıcı yaklaşım
    İzlenimci yaklaşım

    Sözlü testler
    Kullanılan en eski test türüdür. Kopya sanşı yoktur. Çabuk geri dönüt alınır. Sanş payı en fazla olan test türüdür. Olumsuz yönleri daha fazladır.
    Yazılı Testler
    Puanlaması zordur ve Kopya şansı fazladır. Ezber yerine derinlemesi öğrenmeyi ölçer. Uzun cevaplı az soru yerine kısa cevaplı çok soru tercih edilmesi daha uygundur. Cevap anahtarı daha önceden hazırlanmalıdır.
    OBJEKTİF TESTLER
    Kısa Cevaplı Testler
    Boşluk doldurmalı veya tamamlamalı sorular bu teste örnek olabilir.
    Doğru/Yanlış Testler
    Doğru veya yanlışları ayırt etme düzeyini belirlemek amacıyla kullanılan doğru ve yanlış şeklindeki sorulardan oluşturulan testlerdir. Şans başarısının en fazla olduğu testtir nedeni ise %50 ihtimal olmasıdır.
    Eşleştirmeli Testler
    İki grup ya da sütun halinde verilen ve birbiriyle ilgili olan kelimelerin ya da cümlelerin eşleştirilmesi şeklinde hazırlanan cümlelerdir.
    Çoktan Seçmeli Testler
    Cevapların belirli sayıdaki seçenekler arasından bir tanesinin seçilmesidir. Bu test türüne en güzel ve en anlamlı örnek ÖSS,LGS,DGS ve ALES gibi testler örnek gösterilebilir.


    Eğitimde Ölçülen Davranışlar
    Bilişsel Düzeyde
    Bu davranış düzeyinde öğrencinin zihinsel aktivitelerini ölçmeye dayanır.
    Genellikle, öğrenciye verilen kavramı öğrenci tanır, karşılaştırma yapar, yorumlar ve problemi çözer.
    Duyuşsal Düzeyde
    Zihinsel aktiviteler dışındaki ölçme düzeyidir. Buna örnek olarak ise öğrencilerin bir derste neyi bildiği değil dersteki sosyal davranışları bu ölçmeye girer.
    Psikomotor Düzeyde
    Uygulama düzeyini ortaya çıkarır. Örnek olarak ise laboratuvardaki araç ve gereçleri kullanma becerisi.

    Kaynak onlinefizik.com
    Kaynak wikipedia

    Sevgin MUTLU afro
    Erhan YENER king
    Bayram MADANOĞLU Basketball
    Osman ÇİFTÇİ scratch
    nese_abbak
    nese_abbak


    Mesaj Sayısı : 4
    Kayıt tarihi : 12/03/09
    Yaş : 35

    eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları Empty Geri: eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları

    Mesaj  nese_abbak Perş. Nis. 30, 2009 2:50 pm

    Eğitimde Ölçülen Davranışlar:

    Bilişsel alan: Zihinsel etkinliklerin baskın olduğu davranışların kodlandığı alandır.
    Duyuşsal alan: Öğrenilmiş duyguların kodlandığı alandır.
    Psikomotor alan: Becerilerin kodlandığı alandır.

    Bilişsel Davranış:
    • Bilgi: Bilginin hatırlanması ya da anlaşılması olayıdır.
    o Öğrenci klavyede harfleri kullanarak yazı yazabileceğini öğrenir.
    • Yorumlama(kavrama): Verilen bilgiyi kendi kafasına göre yorumlamadır
    o Öğrenci bu bilgiye dayanarak bilgisayarda ismini yazabileceğini kavrar.
    • Uygulama: Daha önceden öğrenilmiş bir bilgiyi gereken durumlarda kullanabilmektir.
    o Yazı yazabileceği bir program çalıştırarak ismini, soyismini yazar. Hatta aile bireylerinin isimlerini de yazar.
    • Analiz: Bir durumu parçalara ayırabilme ve bilgiyi bulabilme olayıdır.
    o Öğrenci klavye kullanabilmeyi öğrenmiştir.
    • Sentez: Farklı kaynaklardan bilgi toplayarak parçaları birleştirebilmektir.
    o Klavye tuşlarının daktiloya benzediğini görerek ondan esinlenmiş oluabileceğini düşünür.
    • Değerlendirme: Bir bilgiyi sorgulayarak hüküm verme olayıdır.
    o Artık bilgisayarda bir çok yazı yazabileceğini görür.


    Duyuşsal Davranış:
    İnsana kazandırılmak istenen duygular, tercihler, değerler, ahlaki kurallar, istek ve arzular, güdüler, yönelimler duyuşsal alanın kapsamına girer. Kişi belli nesne ya da olgulara karşı sürekli ilgi gösterebilir. Onlara karşı kararlı bir tutumu vardır ve değerler sistemi geliştirir.

    • Alma (KATILMA):
    o Farkında Olma: Hayatımızı etkileyen uyarıcıların farkına varılır.
    o Almaya Açıklık: Hayatımızı etkileyen uyarıcılardan kaçılmaması, üzerine gidilmesi durumudur.
    o Kontrollü-Seçici Dikkat: Uyarıcılar arasından birinin ya da birkaçının seçilmesi, dikkatin onların üzerinde toplanması durumudur.

    • Tepkide bulunma:
    o Uysallık: çalışma sırasında kuralara uymaya çalışmak.
    o İsteklilik: Çalışmaya istekli olmak, görevini isteyerek yerine getirmek.
    o Doyum: Yapılan işten zevk almak.

    • Değer verme:
    o Değeri Kabullenme: Uyarıcıya karşı sürekli aynı duyuşsal tepki verilebilir
    o Değeri Yeğleme : Değerlerden biri diğerine göre daha üstün olabilir.
    o Değere Adanmışlık: Bir değerin peşinden giden kişi arkasından başkalarını da sürüklemek isteyebilir.

    • Örgütleme:
    o Değeri Kavramsallaştırma
    o Değeri Örgütleme

    • Bir Değer ya da Değerler Bütünüyle Nitelenmişlik:
    o Genellemiş Örüntü
    o Niteleme

    Psikomotor Davranış:
    Zihin ve kasların ortak çalışması sonucu ortaya çıkan davranışlardır. Yürümek, konuşmak, yazmak, dans etmek, gitar çalmak, futbol oynamak gibi uzmanlık gerektiren beceriler psikomotor becerilerdir
    • Ragsdale’in taksonomisi
    • Guilford’un Taksonomisi
    • Dave’in taksonomisi
    • Kibler’in taksonomisi
    • Ramizowski’nin taksonomisi
    • Simpson’un taksonomisi
    • Harrow’un taksonomisi
    • Sönmez’in taksonomisi

    http://www.bekirhoca.com/ogretmen/uzman/program.asp


    Eğitimde Kullanılan Araçlar
    • Yazılı Yoklama: Sorunun genellikle yazılı olarak verildiği ve cevabın da yazılı olarak istendiği sınav şeklidir.
    o Ne, kim, ne zaman, hangi ve nerede’nin cevaplandırılması,
    o Listeleme,
    o Taslak yapma ( planlama ),
    o Tasvir etme ( betimleme ),
    o Benzerlik ve zıtlık,
    o Karşılaştırma,
    o Açıklama,
    o Tartışma,
    o Geliştirme,
    o Özetleme ve
    o Değerlendirme ile ilgili niteliklerin yoklanmasında yazılı yoklamalar kullanılır

    • Kısa Cevap Gerektiren Test: Cevabı bir kelime, bir rakam, bir tarih ya da en fazla bir cümle olan kısa cevaplı sorulara denir.
    • Sözlü Yoklama: Soruların genellikle sözlü sorulduğu ve cevapların da sözlü verildiği sınav şeklidir.
    • Çoktan Seçmeli Test: Verilen sorunun içeriğine göre kişi şıklardan en doğru cevabı seçerek bulur.
    • Doğru-Yanlış Maddeleri: Sorular düz cümle şeklinde verilir ve öğrencinin bu soruların doğru veya yanlış olduğunu bilmesi istenir.
    • İş-Performans Testleri: davranışın gerçekleşirken hazırlık ve etkinliği gözlemlenir, etkinlik yapıldıktan sonra da elde edilen ürünün miktarı ve kalitesini ölçülerek bu sınav gerçekleştirilmiş olur.

    http://www.bykfrm.com/bolum-mufredat-d-uni/79723-egitim-fakulteleri-icin-egitimde-kullanilan-olcme-araclarinin-ozellikleri-ve-gelistirilmesi.html


    Hazırlayanlar: Burçak ERSOY
    Neşe ABBAK
    gaziliayse
    gaziliayse


    Mesaj Sayısı : 5
    Kayıt tarihi : 11/03/09

    eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları Empty Geri: eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları

    Mesaj  gaziliayse Perş. Nis. 30, 2009 2:56 pm

    EĞİTİMDE KULLANILAN ÖLÇME ARAÇLARI
    1. Bilgi Alanının Ölçülmesi:

    a) Sözlü Sınavlar:

    Konuşma yoluyla öğrencilerin istenilen davranışları kazanıp kazanmadıklarını ölçmek için yapılan sınavlara denir. Öğrencilerden konuyu anlatması ya da sorulan sorulara cevap vermesi istenir. Kolay ve fazla zaman almayan bir yöntemdir. Ancak öğrenciler heyecanlanabilir, öğrenciler sorulara düzgün yanıt veremeyebilirler.
    Örn: Birinci dünya savaşının önemli sonuçları nelerdir? Söyleyiniz.
    b) Yazılı Sınavlar:
    Yazılı ifadeyle öğrencilerin istenilen davranışı kazanıp kazanmadıklarını ölçmek için yapılan sınavlardır. Sözlü sınavın yazıya dökülmüş halidir diyebiliriz.
    İki türdür:
    • Uzun cevaplı sınavlar: Yazılı ifadenin önemli olduğu yerlerde kullanılır.
    • Kısa cevaplı sınavlar: Bilgisinin olup olmadığı ölçülmek isteniliyorsa kullanılır.
    c) Test Sınavlar:
    Soru tiplerine bağlı olarak istenilen davranışın kazanılıp kazanılmadığı ölçülür.
    • Çoktan seçmeli sorularda öğrencinin doğru cevabı bulması beklenir.
    • Boşluk doldurmada öğrencinin verilen tanımı doğru anımsaması beklenir.
    • Doğru -yanlış testleri ise doğru yorumu bulmaya yöneliktir.
    2. Beceri Alanının Ölçülmesi:
    Beceri davranışlarının ölçülmesindeki amaç istenilen el becerisi ve tekniğin olgunlaşma düzeyinin tespitidir. Beceri davranışlarının ölçümü bilgi alanının ölçümünden farklıdır.
    Öğrencilerde beceri davranışı başlıca üç şekilde ölçülür:
    1. Günlük gözlemler yapmak ve bir gelişme çizelgesi üzerinde belirtmek,
    2. Yapılan işleri incelemek ve kontrol etmek,
    3. Kazanılan becerileri, iş testleri ile ölçmek
    Beceri Ölçümünde üç tür iş testi kullanılır:
    a) Tanıma Testi: Ürünün niteliklerini, kullanılan aletlerin özelliklerini, bir makinenin çeşitli parçalarını işlevleriyle tanıma gücünü ölçmek içi kullanılır.
    b) Benzetilmiş Koşullar Testi: Gerçek durumlarla karşılaşıldığında yapılması gerekenleri içeren yapay bir ortamda çalışılır.
    Örneğin: Makineye iplik takmadan dikiş alıştırmaları yapılması, kumpasla etraftaki cisimlerin ölçülmesi, fön çekmeden önce fırçanın elde çevrilmesi
    c) İş Örneklemi Testi: İşin tamamı değil, kritik ve önemli yanları uygulanır. Öğrencinin izlediği yol, iş yapma süresi ve ürünün kalitesi ölçülebilir.
    Örneğin: Pasta yapmak, direksiyon sınavı, etek dikmek, saça krem uygulamak.
    3. Alışkanlıkların Ölçülmesi:
    Bu davranışlar iş yaparken öğrenilir. Uzun süre çalıştıktan sonra ortaya çıkar. Alışkanlıkların ölçülmesinde en iyi yol iş sırasında gözlemdir.
    Örneğin: Bir kişinin iş yerini açış zamanı, öğrencinin yazı yazarken oturuşu…

    KAYNAK:
    www.kusadasimesem.meb.k12.tr/ders/eod.pps -


    Ayşe Odabaşı
    avatar
    selda_gokmen


    Mesaj Sayısı : 5
    Kayıt tarihi : 11/03/09

    eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları Empty Geri: eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları

    Mesaj  selda_gokmen Perş. Nis. 30, 2009 8:28 pm

    Gülseren GÜLER-Ayşegül YETİM-Selda GÖKMEN

    EĞİTİMDE ÖLÇME ARAÇLARI

    Bilişsel Öğrenme Alanlarında Ölçme
    1.Yazılı Sınavlar
    Soruların yazılı olarak verildiği ve aynı şekilden cevapların beklendiği sınav türüdür.
    Özellikleri:
    Soruları yanıtlayan öğrenciler cevapları kendileri bulma özgürlüğüne sahiptirler.
    Cevaplar sınırlı değildir, yanıtlayan öğrenci kendi bilgilerinin tümünü zamanı yettiğince detaylı olarak verebilir.
    Hazırlanması kolay ama puanlaması zor ve zaman alıcıdır.
    Soru sayısının az olması güvenirliği dolayısıyla geçerliliği düşürür.
    2. Sözlü Sınavlar
    Soruların sözlü sorulduğu ve cevapların sözlü olarak verildiği sınavdır. Öğrencilerin sözlü anlatım becerilerini geliştirmek ve bu becerileri ölçmek amaçların arasındadır.
    Özellikleri:
    Sınav bireysel uygulanmak zorundadır.
    Bilginin detaylı ölçülmesini sağlar.
    Puanlama öğretmenin genel izlenimleriyle yapılır.
    Soru sayısının az olması, güvenirliğinin ve kapsam geçerliğinin düşük olmasına sebep olur.
    Soruların hazırlanması daha kolaydır ve daha az zaman gerektirmektedir.
    3. Testler
    Öğrencilerin sunulan seçeneklerden doğru olanı bulup işaretlemeleri beklenir. Öğrencinin cevap verilen seçeneklere bağlıdır.
    Özellikleri:
    Testin amacı saptanmalıdır.
    Kullanılacak soru tipine karar verilmelidir.
    Testte yer alacak soru sayısı ve puanlama biçimi belirlenmelidir.
    3.1.Kısa Cevaplı Testler
    3.2.Doğru-yanlış Testleri
    3.3.Çoktan Seçmeli Testler
    4.Tutum Anketleri

    Öğrencilerin bir konuya ilişkin tutum ve durumlarını anlamak için belli bir plana göre hazırlanmış olan soru listeleridir.
    Özellikleri:
    Anket geliştirilirken çeşitli kaynaklardan yararlanmak ve uzmana danışmak gerekmektedir.
    Kısa sürece çok sayıda öğrenciden cevap alınabilir.
    Kolay ve ucuzdur.
    Geçerliliği ve güvenilirliği düşüktür.
    Daha çok rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde kullanılmaktadır.
    5.Portfolyo(gelişim dosyası)
    Portfolyo öğrencinin yaptığı çalışmaların veya görevlerin toplandığı ve öğrencinin başarısını yansıtan bir koleksiyondur.
    Özellikleri:
    Öğrencinin belirlenen öğrenim veya performans hedeflerine ulaşıp ulaşmadığını ölçer.
    Portfolyolar kişiseldir
    Öğrencinin bir ders yılı boyunca gösterdiği gayret ve başarıların ifade eder.
    Bilişsel becerilerin ölçümlerine yer verdiği gibi psikomotor becerilerin ölçümlerine de yer vermektedir.

    PSİKOMOTOR ÖĞRENME ALANLARINDA ÖLÇME
    1.Performans Değerlendirme Ölçeği
    Öğrencide geliştirilmesi amaçlanan öğrenme becerileri ve öğretmenin eğitsel gelişim açısından öğrencilere yapacağı yorum ve öneriler yer alır. Öğrenci belli bir konuyu öğrenmekle kalmayıp öğrendiği bilgileri çeşitli durumlarda kullanabilmelidir.
    2.Proje Ödevleri
    Öğrencinin etkin katılımını destekler. Öğrenciler karmaşık fikirleri anlaşılır hale getirir veya söz konusu probleme çözüm üretir ve kendi becerilerini kullanarak proje haline getirir.
    Öğrencilerin öğrendiklerini gerçek hayatta uygulayabilme kabiliyetleri geliştirilir ve ölçülür. Proje ödevleri performans ödevlerine göre daha kapsamlıdır.
    kazım_karagul
    kazım_karagul


    Mesaj Sayısı : 4
    Kayıt tarihi : 12/03/09

    eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları Empty Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları ve Eğitimde Ölçülen Davranışlar

    Mesaj  kazım_karagul Ptsi Mayıs 04, 2009 10:50 am

    Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları

    1 ) Yazılı Sınavlar:Açık uçlu ,öğrencileri düşünmeye yönlendiren ve öğrencilerin sorulara kendi yorumlarını kattığı sınavlardır.
    Bu tür sınavların değerlendirilmesi oldukça güçtür.Çok fazla hata yapılabilir.
    Ezbere dayalıdır

    2 )Sözlü Sınavlar:Okulda zaman zaman tercih edilen bir sınav türüdür. Öğrenciler için en zor sınavdır.Öğrenciye bir konuşmacı gibi sorular sorulur öğrenci de aynı şekilde cevap vermeye çalışır.Bilenle bilmeyeni ayırt etmede etkilidir.Ezbere dayalıdır.

    3 ) Testler Sınavları:Öğrencilerin en fazla sevdikleri sınav türüdür.Kopya oranı en fazla olan sınav türüdür.Bilmeyen öğrencinin de kafadan atarak doğru yapabilecek bir sistemdir.Değerlendirilmesi kolaydır.Az bilgi yeterli olabilir.


    4) Kısa Cevaplı Testler
    Evet ,hayır gibi ya da tek kelimelik cevapları olan sınavlardır.Bilen yapar bilemeyenin şansı yoktur.Daha çok boşluk doldurma olarak karşımıza çıkar.Ezbere dayalıdır.Ya da kavramları yorumlamaya da dayanır.

    5 ) Doğru Yanlış Testleri
    Bu testlerde soru hakkında 2 şık verilir.Çok güvenilir bir sınav türü değildir.bilenle bilmeyen ayırt edilemeyebilir..

    Kaynaklar
    http://www.bedenegitimi.gen.tr/forum/forum_posts.asp?TID=463
    http://www.okuogren.com/haber.php/2008/09/18/305/e-itimde-kullan-lan-l-me-ara-lar.html

    Eğitimde Ölçülen Davranışlar

    Eğitimde insan davranışlarının zihinsel, duygusal ve psikomotorl olmak üzere üç ana grupta incelenir.
    1) Bilişsel Alan
    2) Duyuşsal Alan
    3) Psiko-motor Alan olarak üç bölümdür.

    1) Bilişsel Becerileri Ölçümü:
    Önce bilgi alınır ve şema sı oluturulur.Daha sonra bilgi kendimizce tanımlanır.Kendi, tanımımıza göre hareket ederiz.Eylemi kendi bilgimize göre uygularız. Bu öğrenme türü yazılı, sözlü, çoktan seçmeli, boşluk doldurma gibi ölçme araçları ölçülür.

    2) Duyuşsal Becerileri Ölçümü: İnsanın çevresinde olan olaylara ve ya eylemlere karşı kişinin göstermiş olduğu ilgi, tutum, özgüven ve tepkisidir. Tutum testleri, anketler ile ölçülür.

    3) Psiko-Motor Becerileri Ölçümü: Psiko-motor alan davranışları kasların, zihinsel yeteneklerle işbirliği sonucu yapabileceği becerilerle ilgilidir.
    işteki performans testleri, proje çalışmaları ve ölçülecek duruma göre hazırlanmış mülakatlarla ölçülür.

    Kaynaklar
    http://www.ogretiyorum.net/forum_posts.asp?TID=8676
    http://www.webturkiyeportal.com/webforum/200447-bilissel-duyussal-ve-psikomotor-ogrenmeler.html
    kazım karagül,ömer atabey
    erkanmollaoglu
    erkanmollaoglu


    Mesaj Sayısı : 4
    Kayıt tarihi : 12/03/09

    eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları Empty Geri: eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları

    Mesaj  erkanmollaoglu Çarş. Mayıs 06, 2009 2:04 pm

    EĞİTİMDE KULLANILAN ÖLÇME ARAÇLARI
    YAZILI YOKLAMA
    Hazırlanmasının kolay olması, uzun zaman almaması ve öğretmenlerce iyi biliniyor olmasından dolayı sık tercih edilen bir sınavdır. Yazılı yoklamaların en önemli tarafı (avantajı) bilgi düzeyinin üstündeki üst düzey zihinsel işlemler (uygulama, analiz, sentez, değerlendirme, organize etme, bilgileri değişik durumlarda uygulama, orijinal görüş ve ürünler ortaya koyabilme) gerektiren türdeki hedefleri ölçebilmesidir.
    SÖZLÜ YOKLAMA
    Bilinen en eski sınav türüdür. Eskiye göre önemini yitirmiş olsa da halen kullanılabilmektedir. Soruların genellikle sözlü sorulduğu ve cevapların da sözlü verildiği sınav çeşitidir. Bu sınav yönteminde değerlendirici, öğrenciye çeşitli sorular sorarak karşılıklı konuşmayla öğrencilerin bilgilerini ölçmektedir.
    Eğitim sürecinde öğrenciye kazandırılması gereken bazı davranışlar sözlü yoklama sayesinde kazandırılır. Bunların başında anadil ve yabancı dil konuşma gücü gelir. Yani kelimeleri doğru telaffuz ederek ve cümle içinde kurallara uygun şekilde yerine koyarak, gereken hızda ve akıcılıkta, mantıksal, etkili konuşma gücü ancak sözlü yoklamalar ile ölçülebilir.
    KISA CEVAP GEREKTİREN TEST
    Cevabı bir kelime, bir ibare, bir rakam, bir tarih ya da en fazla bir cümle olan kısa cevaplı maddelere denir. Bu sınav “boşluk doldurma” diye de adlandırılabilir. Sınavda kısa sorular sorulur, cevaplar sayı, resim veya birkaç kelimeden oluşabilir. Geleneksel eğitimde pek kullanılmamaktadır. İngilizce eğitiminde kelime bilgisini ölçmek için etkin olarak kullanılabilir.
    DOĞRU – YANLIŞ TESTLERİ
    Öğrencilerin belli konularındaki yanlış ve doğruları seçme gücünü ölçen test türüdür. Testteki maddeler doğru ve yanlış önermelerden oluşur.
    ÇOKTAN SEÇMELİ TEST
    Çoktan seçmeli sorular, bir soru kökü ve bunu izleyen bir seri muhtemel cevaplardan ibarettir. Bu çeşit bir soruyu cevaplandıracak öğrenci, verilen açıklama ve soru köküne göre en uygun veya doğru cevabı seçer. Gelişmiş ülkelerde öğrencilerin başarılarını ölçmede en çok kullanılan sınav yöntemidir. Ölçme işlemi sırasında oluşacak hataları en aza indirir. Bu sınav yönteminde, öğrenciler sorulan soruların cevaplarını 3 veya daha fazla sayıda seçenekten birisini seçerek yanıtlar.
    İŞ - PERFORMANS TESTLERİ
    Eğitim sürecinde insana kazandırılması öngörülen davranışların bir bölümü bilgi, bir bölümü tutum ve bir bölümü de beceriyle ilgilidir.
    Bir modelin resmini resim kağıdına çizdirme becerisini kazandırmaya çalışan ya da bir müzik parçasının notalarını flütten uyumlu bir şekilde çıkarma becerisi kazandırmaya çalışan bir öğretmenin izlediği yol, bu teknik çerçevesinde düşünülebilir. Bu tür davranışların ölçülmesi, davranışın icrası sırasında hazırlık ve etkinliği gözlemekle, etkinlik yapıldıktan sonra da elde edilen ürünün miktarı ve kalitesini ölçmekle mümkün olur. Bunu söylerken her dersin amaçları arasında psiko-motor davranışların bulunduğu unutulmamalıdır.
    EŞLEŞTİRMELİ TESTLER
    Eşleştirmeli testler, çoktan seçmeli testlerin farklı bir biçimidir. İki bölümde verilen bilgiler, kelimeler, numaralar, semboller eşleştirilir. Öğrencilerin bilgiler, nesnesel, olaylar hakkında ilişki kurma güçleri ölçülür.
    EĞİTİMDE ÖLÇÜLEN DAVRANIŞLAR
    Eğitim insan davranışlarını öngören belli yönlerde biçimlendirme süreci olduğuna göre, davranışların ayrıldığı temel kategoriler amaçların sınıflandırılmasında esas alınabilir. İnsan davranışlarında zihinsel, duygusal ve eylemsel olmak üzere üç ana veri vardır.
    1) Bilişsel Alan
    2) Duyuşsal Alan
    3) Psiko-motor Alan olarak üç bölümdür.

    1) BİLİŞSEL YETERLİLİK: Eğitimin hedefleri arasında, bilgiyi tanıma ve hatırlama, onun üzerinde işlemler yapma, örneğin kavramlar, genellemeler, kuramlar geliştirme ve bütün bunları denetle süreçlerinde kendini gösteren yeterlilikler önemli yer tutar.
    2) DUYUŞSAL YETERLİLİK: Eğitim hedeflerinde öngörülen insan niteliklerinden bir bölümü ilgi, tutum, özgüven adlarıyla anılan duygusal özelliklerle ilgilidir. Büyüklere saygı, yurt sevgisi, öğrenme ilgisi vb…
    3) PSİKO-MOTOR ( DEVİNİMSEL ) YETERLİLİK: Psiko-motor alan davranışları kasların, zihinsel yeteneklerle işbirliği sonucu yapabileceği becerilerle ilgilidir. Öğrencilerin beden eğitimi gibi derslerde becerilerini ölçmek için psiko-motor alanla ilgili sınıflamayı bilmek gerekir.
    avatar
    muhammed


    Mesaj Sayısı : 7
    Kayıt tarihi : 13/03/09

    eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları Empty Geri: eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları

    Mesaj  muhammed Cuma Mayıs 08, 2009 12:27 am

    -------------------------------------------------------------------------
    1 ) Yazılı Yoklamalar

       Sorunun genellikle yazılı olarak sunulduğu ve cevabın da yazılı olarak istendiği sınavlardır.
    Geleneksel eğitim sisteminde sözlü sınavlarla beraber en çok kullanılan sınav yöntemlerinden biridir. Bu sınav yönteminde öğretmen, öğrenciye çeşitli sorular sorarak bunların cevabını yazılı olarak istemektedir.
    Bir sınavın hazırlanması için zaman az ancak puanlamaya ayrılacak zaman oldukça fazla ise uygulanacak en doğru sınav şekli yazılı yoklamadır.
    -------------------------------------------------------------------------
    2) Kısa Cevap Gerektiren Test

      Bu sınav “boşluk doldurma” diye de adlandırılabilir. Bu sınav türü hatırlama gücünü ölçer ve neredeyse şansa hiç yer vermez.
    -------------------------------------------------------------------------
    3) Sözlü Yoklama

     Soruların genellikle sözlü sorulduğu ve cevapların da sözlü verildiği sınav çeşitidir. Bu sınav yönteminde değerlendirici, öğrenciye çeşitli sorular sorarak karşılıklı konuşmayla öğrencilerin bilgilerini ölçmektedir.
    Eğitim sürecinde öğrenciye kazandırılması gereken bazı davranışlar sözlü yoklama sayesinde kazandırılır. Bunların başında anadil ve yabancı dil konuşma gücü gelir. Yani kelimeleri doğru telaffuz ederek ve cümle içinde kurallara uygun şekilde yerine koyarak, gereken hızda ve akıcılıkta, mantıksal, etkili konuşma gücü ancak sözlü yoklamalar ile ölçülebilir.
    -------------------------------------------------------------------------
    4) Çoktan Seçmeli Testleri

    Çoktan seçmeli sorular, bir soru kökü ve bunu izleyen bir seri muhtemel cevaplardan ibarettir. Bu çeşit bir soruyu cevaplandıracak öğrenci, verilen açıklama ve soru köküne göre en uygun veya doğru cevabı seçer. Gelişmiş ülkelerde öğrencilerin başarılarını ölçmede en çok kullanılan sınav yöntemidir. Ölçme işlemi sırasında oluşacak hataları en aza indirir. Bu sınav yönteminde, öğrenciler sorulan soruların cevaplarını 3 veya daha fazla sayıda seçenekten birisini seçerek yanıtlar.
    -------------------------------------------------------------------------
    4) Doğru / Yanlış Testleri

    Şans faktörü yüksektir bu sınav türünde. Öğrenci verilen sorulara "doğru" ya da "yanlış" cevap vermesi beklenir. . Yani doğru yanlış tekniği, öğrencinin belli konulardaki yanlış ve doğruları ayırt edebilme gücünü ölçmek amacıyla, bir kısmı doğru bir kısmı yanlış olan ifadelerden oluşmuş testlerdir.Günümüzde pek kullanılmaktadırGeleneksel eğitimde yaygın olmasa da zaman zaman kullanılır.
    -------------------------------------------------------------------------
    5 )  Performans Testleri
    Eğitim sürecinde insana kazandırılması öngörülen davranışların bir bölümü bilgi, bir bölümü tutum ve bir bölümü de beceriyle ilgilidir. Bu testin hazırlanması oldukça güçtür ve uzun zaman alabilir.

    Bir modelin resmini resim kağıdına çizdirme becerisini kazandırmaya çalışan ya da bir müzik parçasının notalarını flütten uyumlu bir şekilde çıkarma becerisi kazandırmaya çalışan bir öğretmenin izlediği yol, bu teknik çerçevesinde düşünülebilir. Bu tür davranışların ölçülmesi, davranışın icrası sırasında hazırlık ve etkinliği gözlemekle, etkinlik yapıldıktan sonra da elde edilen ürünün miktarı ve kalitesini ölçmekle mümkün olur. Bunu söylerken her dersin amaçları arasında psiko-motor davranışların bulunduğu unutulmamalıdır.
    -------------------------------------------------------------------------
    Eğitimde Ölçülen Davranışlar

    Bilişsel Öğrenmeler
    Eğitimin hedefleri arasında, bilgiyi tanıma ve hatırlama, onun üzerinde işlemler yapma, örneğin kavramlar, genellemeler, kuramlar geliştirme ve bütün bunları denetle süreçlerinde kendini gösteren yeterlilikler önemli yer tutar.
    -------------------------------------------------------------------------
    Duyuşsal Öğrenmeler
    Eğitim hedeflerinde öngörülen insan niteliklerinden bir bölümü ilgi, tutum, özgüven adlarıyla anılan duygusal özelliklerle ilgilidir. Büyüklere saygı, yurt sevgisi, öğrenme ilgisi vb…
    -------------------------------------------------------------------------
    Psiko Motor Öğrenmeler
    Psikomotor öğrenmeler, belirli fiziksel hareketlerin belli bir sıraya göre doğru, hızlı ve otomatik olarak yapılması sonucunda ortaya çıkan davranışları içerir. (H.İ.YALIN) Diğer bir ifadeyle zihin kas koordinasyonu gerektiren davranışları tanımlamaktadır. (A. AYDIN) Örnek olarak bir müzik aletinin çalınması, yemek pişirme, daktilo on parmak yazı yazma gibi.(H.İ.YALIN)
    -------------------------------------------------------------------------

    Kaynaklar
    -------------------------------------------------------------------------
    http://www.bykfrm.com/bolum-mufredat-d-uni/79723-egitim-fakulteleri-icin-egitimde-kullanilan-olcme-araclarinin-ozellikleri-ve-gelistirilmesi.html
    http://www.binbirfikir.com/articles/875/1/Eitimde-Kullanlan-Olcme-Araclar/Sayfa1.html
    -------------------------------------------------------------------------


    En son muhammed tarafından Cuma Ocak 02, 2015 5:38 pm tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi
    mcansozeri
    mcansozeri


    Mesaj Sayısı : 5
    Kayıt tarihi : 06/03/09
    Nerden : Boston City

    eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları Empty Geri: eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları

    Mesaj  mcansozeri C.tesi Mayıs 09, 2009 9:36 pm

    1. YAZILI YOKLAMALAR

    Soruların yazılı olarak verildiği ve öğrencilerin yazılı olarak cevaplandırmalarının istendiği sınavlara yazılı yoklamalar adı verilir.

    Yazılı Yoklamanın Özellikleri

    1.Soru ve cevaplar yazılıdır.
    2.Derste işlenecek konulara göre bir ya da birkaç sorular sorulur.
    3.Cevaplayıcı soruların cevabını kendi düşünüp bulmak zorundadır.
    4.Cevaplayıcılar cevaplama zamanlarının çoğunu soruların cevaplarını düşünüp bulmaya cevaplarını yazmaya harcarlar.
    5.Cevaplayıcı cevaplarının istediğini seçme ve ifade etme bağımsızlığına sahiptir.
    6.Cevaplayıcıların cevapları sınırlı değildir.
    7.Hazırlanması kolay fakat puanlanması güç ve zaman alıcıdır.
    8.Soru sayısının azlığı, yazılı yoklamalarının geçerlilik ve güvenliğini sınırlar.

    2. SÖZLÜ YOKLAMALAR

    Soruların sözlü sorulduğu ve cevapların sözlü olarak verildiği sınavdır. Öğrencilerin sözlü anlatım becerilerini geliştirmek ve bu becerilere ne kadar sahip olduklarını ölçmede sıkça kullanılan sınav türüdür.

    Sözlü Sınavların Özellikleri

    1. Sorular sözlü sorular ve cevaplar sözlü olarak verilir.
    2. Sınav bireysel uyğulandığından her öğrenciye ayrı sormak zorunludur.
    3.Sözlü sınavlar bilğinin gelişmesine ve derinlemesine ölçülmesine izin verir.
    4.Sözlü yoklamalarda puanlama genel izlenimle yapılır.
    5.Sözlü sınavlarda öğretmenle öğrenci yüz yüze olduğundan, öğrencilerin cevaplamalarına puan vermede öğretmen karar verir.
    6.Sözlü yoklamalarda az sayıda soru sorulabilmesi, bu sınavların güvenirliğinin ve kapsam geçerliğinin düşük olmasında rol oynayan asıl etkenlerden birisidir.
    7.Sözlü yoklama sorularının hazırlanması, diğer yoklama türlerine kıyasla hem daha kolaydır, hem de daha az zaman alır.

    3. TESTLER

    Bir sorunun cevabını verilen seçenekler arasından seçtiren sorulardan oluşmuş testlerdir. Öğrencilerin sunulan seçeneklerden doğru olanı bulup işaretlemeleri istenir. Öğrencinin cevap verilen seçeneklere bağlıdır.

    Testlerin Özellikleri

    1.Testin kullanıldığı amaç saptanmalıdır.
    2.Sorunun doğru cevabın kendi verilmelidir.
    3.Kullanılacak soru tipi kararlaştırmadır.
    4.Teste bulunacak toplam sayısı kararlaştırmalıdır.
    5. Puanlama biçimi belirlenmelidir.

    3.1. KISA CEVAPLI TEST

    Cevapları bir sözcük, bir rakam, bir tarih veya en fazla bir cümle ile cevaplandırabileceği maddelerden oluşan testlerdir.

    Kısa Cevaplı Testlerin Özellikleri

    1.Puanlaması kolay ve daha az zaman alıcıdır.
    2.Kısa cevap maddelerinin hazırlanması oldukça kolaydır.
    3.Cevaplar kısadır ve cevaplama işi çok zaman alır.
    4.Öğrencinin cevabı düşünüp, bulması bilğisini yoklar.
    5.Şans başarısı yok derece azdır

    3.2. DOĞRU-YANLIŞ TESTLERİ

    Bu teste doğru-yanlış maddesinde yalnızca iki seçenekten oluşur.Öğrencilerin yanlış öğrendikleri yerleri ortaya çıkarır.

    Doğru-Yanlış Testleri

    1.Doğru-yanlış testindeki maddelerin yarısı yanlıştır.
    2.Doğru cevabı bulma olasılığı yüzde 50’dir.
    3.Sorular doğru ya da yanlış olmak zorundadır.
    4.Doğru-yanlış testindeki maddeleri cevaplandırma işi hem kolaydır, hem de çok az zaman alır.
    5.Doğru-yanlış testlerinin puanlanması kolay, çabuk ve nesnedir.
    6.Bir teste ki madde sayısı artıkça, testin güvenirliğinin ve geçerliğinin artmasına neden olur.

    3.3. ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLER

    Öğrenci, verilen seçeneklerden doğru veya doğru seçeneği bulup işaretler. Öğrenci diğer sınav türlerinde olduğu gibi dilediği cevabı veremez.

    Çoktan Seçmeli Testlerin Özellikleri

    1.Soruların doğru cevabı kendi içinde verilmiştir.
    2.Çok sayıda soru sorulması mümkündür.
    3.Maddelerin şansla doğru cevaplandırma olasılığı vardır.
    4.Hazırlanması zor ve zaman alıcıdır.
    5.Uygulaması ve planlaması kolaydır.


    ------------------------------------------------------------
    MCS
    selcuk_dursun
    selcuk_dursun


    Mesaj Sayısı : 4
    Kayıt tarihi : 12/03/09

    eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları Empty Geri: eğitimde ölçülen davranışlar ve ölçme araçları

    Mesaj  selcuk_dursun C.tesi Haz. 06, 2009 10:55 pm

    1. Yazılı testler

    Soruların yazılı olarak verildiği ve öğrencilerin yazılı olarak cevaplandırmalarının istendiği sınavlara yazılı yoklamalar adı verilir.

    Yazılı testin özellikleri

    1.Soru ve cevaplar yazılıdır.
    2.Derste işlenecek konulara göre bir ya da birkaç sorular sorulur.
    3.Cevaplayıcı soruların cevabını kendi düşünüp bulmak zorundadır.
    4.Cevaplayıcılar cevaplama zamanlarının çoğunu soruların cevaplarını düşünüp bulmaya cevaplarını yazmaya harcarlar.
    5.Cevaplayıcı cevaplarının istediğini seçme ve ifade etme bağımsızlığına sahiptir.
    6.Cevaplayıcıların cevapları sınırlı değildir.
    7.Hazırlanması kolay fakat puanlanması güç ve zaman alıcıdır.
    8.Soru sayısının azlığı, yazılı yoklamalarının geçerlilik ve güvenliğini sınırlar.
    2. Sözlü Yoklama

    Soruların genellikle sözlü sorulduğu ve cevapların da sözlü verildiği sınav çeşitidir. Bu sınav yönteminde değerlendirici, öğrenciye çeşitli sorular sorarak karşılıklı konuşmayla öğrencilerin bilgilerini ölçmektedir.
    Eğitim sürecinde öğrenciye kazandırılması gereken bazı davranışlar sözlü yoklama sayesinde kazandırılır. Bunların başında anadil ve yabancı dil konuşma gücü gelir. Yani kelimeleri doğru telaffuz ederek ve cümle içinde kurallara uygun şekilde yerine koyarak, gereken hızda ve akıcılıkta, mantıksal, etkili konuşma gücü ancak sözlü yoklamalar ile ölçülebilir.
    3. Kısa cevap gerektiren test
    Cevabı bir kelime, bir ibare, bir rakam, bir tarih ya da en fazla bir cümle olan kısa cevaplı maddelere denir. Bu sınav “boşluk doldurma” diye de adlandırılabilir. Sınavda kısa sorular sorulur, cevaplar sayı, resim veya birkaç kelimeden oluşabilir. Geleneksel eğitimde pek kullanılmamaktadır. İngilizce eğitiminde kelime bilgisini ölçmek için etkin olarak kullanılabilir.
    4. Doğru Yanlış Testleri
    Bu testlerde soru hakkında 2 şık verilir.Çok güvenilir bir sınav türü değildir.bilenle bilmeyen ayırt edilemeyebilir..
    5. Çoktan seçmeli test
    Çoktan seçmeli sorular, bir soru kökü ve bunu izleyen bir seri muhtemel cevaplardan ibarettir. Bu çeşit bir soruyu cevaplandıracak öğrenci, verilen açıklama ve soru köküne göre en uygun veya doğru cevabı seçer. Gelişmiş ülkelerde öğrencilerin başarılarını ölçmede en çok kullanılan sınav yöntemidir. Ölçme işlemi sırasında oluşacak hataları en aza indirir. Bu sınav yönteminde, öğrenciler sorulan soruların cevaplarını 3 veya daha fazla sayıda seçenekten birisini seçerek yanıtlar.
    6. İş – performans testleri
    Eğitim sürecinde insana kazandırılması öngörülen davranışların bir bölümü bilgi, bir bölümü tutum ve bir bölümü de beceriyle ilgilidir.
    Bir modelin resmini resim kağıdına çizdirme becerisini kazandırmaya çalışan ya da bir müzik parçasının notalarını flütten uyumlu bir şekilde çıkarma becerisi kazandırmaya çalışan bir öğretmenin izlediği yol, bu teknik çerçevesinde düşünülebilir. Bu tür davranışların ölçülmesi, davranışın icrası sırasında hazırlık ve etkinliği gözlemekle, etkinlik yapıldıktan sonra da elde edilen ürünün miktarı ve kalitesini ölçmekle mümkün olur. Bunu söylerken her dersin amaçları arasında psiko-motor davranışların bulunduğu unutulmamalıdır.
    7. Performans Testleri
    Eğitim sürecinde insana kazandırılması öngörülen davranışların bir bölümü bilgi, bir bölümü tutum ve bir bölümü de beceriyle ilgilidir. Bu testin hazırlanması oldukça güçtür ve uzun zaman alabilir.

    Bir modelin resmini resim kağıdına çizdirme becerisini kazandırmaya çalışan ya da bir müzik parçasının notalarını flütten uyumlu bir şekilde çıkarma becerisi kazandırmaya çalışan bir öğretmenin izlediği yol, bu teknik çerçevesinde düşünülebilir. Bu tür davranışların ölçülmesi, davranışın icrası sırasında hazırlık ve etkinliği gözlemekle, etkinlik yapıldıktan sonra da elde edilen ürünün miktarı ve kalitesini ölçmekle mümkün olur. Bunu söylerken her dersin amaçları arasında psiko-motor davranışların bulunduğu unutulmamalıdır.
    Eğitimde Ölçülen Davranışlar
    1. Bilişsel Davranışlar:
    Eğitimin hedefleri arasında, bilgiyi tanıma ve hatırlama, onun üzerinde işlemler yapma, örneğin kavramlar, genellemeler, kuramlar geliştirme ve bütün bunları denetle süreçlerinde kendini gösteren yeterlilikler önemli yer tutar.
    2. Duyuşsal Davranışlar:
    Eğitim hedeflerinde öngörülen insan niteliklerinden bir bölümü ilgi, tutum, özgüven adlarıyla anılan duygusal özelliklerle ilgilidir. Büyüklere saygı, yurt sevgisi, öğrenme ilgisi vb…
    3. Psiko-Motor Davranışlar:
    Psiko-motor alan davranışları kasların, zihinsel yeteneklerle işbirliği sonucu yapabileceği becerilerle ilgilidir. Öğrencilerin beden eğitimi gibi derslerde becerilerini ölçmek için psiko-motor alanla ilgili sınıflamayı bilmek gerekir.

      Forum Saati Paz Nis. 28, 2024 1:03 pm