BOTE

Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Dersler


    Ölçmede Hata ve Ölçme Araçlarının Sahip Olması Gereken Özellikleri

    avatar
    fatihkavl


    Mesaj Sayısı : 6
    Kayıt tarihi : 25/03/09

    Ölçmede Hata ve Ölçme Araçlarının Sahip Olması Gereken Özellikleri Empty Ölçmede Hata ve Ölçme Araçlarının Sahip Olması Gereken Özellikleri

    Mesaj  fatihkavl C.tesi Mart 28, 2009 5:57 pm

    Ölçmede Hata
    Sabit hata, bir ölçmeden digerine miktarı degismeyen hata türüdür.
    Örnegin, toplam puanı 5 olan bir yazılı yoklamada 2 puanlık bir soru, verilen zamanın yeterli olmaması nedeniyle, tüm sınıf tarafından bos bırakılırsa ve öğretmen, tüm örgencilere bu soruyu dogru cevaplamıs gibi 2 puan verirse sabit hata yapmıs olur. Çünkü, bu soruyu doğru cevaplayamayacak olan ögrenciler de 2 puan almıs olur.

    Sistematik hata, ölçülen büyüklüge, ölçmeyi yapan kisiye, ölçme kosullarına
    göre miktarı degisen hatalardır. Tüm ölçümlerde degil, belli bir özelligi tasıyan ölçümlerde söz konusudur.
    Örneğin, Bir beden eğitimi öğretmeninin,okulun basketbol takımında oynayan öğrencilerine fazla puan vermesi.

    Tesadüfi hata, ölçme sonuçlarına nasıl karıstıgı bilinmeyen, yönü, büyüklüğü ve kaynağı kestirilemeyen hatalardır.
    Örneğin, sınav koşullarının elverişsizliği veya tüm öğrenciler için eşit olmaması, öğretmenin cevapları puanlarken dikkatsizlik yapması.

    Ölçme Araçlarının Sahip Olması Gereken Özellikler
    Kullanışlılık, ölçme aracının gelistirilmesi, çogaltılması, uygulanması ve puanlanması yönünden kolaylık, nesnellik ve ekonomiklik olması demektir.

    Geçerlik, ölçme aracı hangi amaç için geliştirilişse o amaç doğrultusunda geçerliliği yüksek sonuçlar vermesi gerekir.
    Örneğin, matematik ders için hazırlanmış bir başarı testinin sonuçları matematik dersi başarı durumu için geçerliliği yüksekken fizik dersi başarı durumu için geçerliliği düşüktür.

    Güvenirlik, ölçme sonuçlarının tesadüfi hatalardan arınık olma, tutarlılık veya tekrarlanabilirlik derecesidir.
    Örneğin, 25 soru içeren bir testten elde edilen puanlar, 10 sorudan oluşan testten elde edilen puanlardan daha güvenilir oldukları söylenebilir. Birinci testte 4’ ün katları olarak puanlama yapılırken ikinci testte 10’ un katları olarak puanlanacaktır(100 üzerinden). Testteki soru sayısı arttıkça ölçme sonuçlarının duyarlılığı yani güvenirliliği aynı oranda artacaktır.

    Güvenirlik, geçerlilik için bir önkoşuldur. Bir testin sonuçlarının geçerli olması için, öncelikle güvenilir olması gerekir. Ancak güvenirliliği sağlanmış olması demek, geçerliliğin de sağlandığı anlamına gelmemektedir. Yapılan bir sınavdan öğrencilerin aldıkları puanların güvenirliliğinin düşük olması, test puanlarının hatayı yansıttıkları anlamına gelmez. Bu durum öğrencilerin test puanlarına ölçülmek istenen özelliklerin dışında farklı özelliklerin karıştığını gösterir. Dolayısıyla geçerlik düşük olur.

      Forum Saati Perş. Mayıs 09, 2024 10:17 am