Sınıflama Ölçeği: Herhangi bir nesnenin gözlenen özellikler bakımından birbirlerine benzeyip benzememelerine
göre gruplara ayrılması ile ölçeklenmesidir.
Örnek : Bir grup öğrencinin Kız - erkek, Gözlüklü - gözlüksüz, uzun-ortaboylu-kısa gibi sınıflandırılmasıdır.
___________________________________________________________________
Sıralama Ölçeği: Nesnelerin gözlemlenen ölçütlerininin belli bir sıraya konulduğu ölçek türüne denir.Bu ölçeklerde nesnelerin ölçütlereri azdan çoğa ,büyükten küçüğe....şekilde sıralanabilir.
Örnek : bir grubun yaş sırası, boy sırası, okulda aldığı dereceler (1. 2. 3.)......
___________________________________________________________________
Eşit Araklı Ölçek: Eşit aralıklı ölçeklerde göreceli bir başlangıç noktası ve tanımlanmış, değişmez bir birim vardır.Nesnelerin belli bir özelliğe sahip oluş dereceleri bakımından, belli bir başlangıç noktasından itibaren eşit aralıklarla sıralandığı ölçek türleridir.Bu ölçekte sıfır noktası izafi olarak belirlenmiştir. Örneğin hava sıcaklığının 0 C olması demek sıcaklığın hiç olmaması anlamına gelmez.
Örnek : İki öğrencinin biri sınavdan 20 almış diğeri ise 40 almıştır. Biri diğerinden 2 kat fazla zeki diyemeyiz.
___________________________________________________________________
Eşit Oranlı Ölçek: Eşit oranlı ölçeklerde gerçek bir sıfır noktası bulunur. Sıfır gerçek anlamda yokluğu ifade eder yani ölçülen özelliğin hiç olmadığı kesindir. 0 kg demek hiçbir ağırlığın olmadığını belirtir.
Örnek: İki öğrencinin biri sınavdan 30 almış diğeri ise 60 almıştır. öğrencinin biri diğerinin 2 katı soru çözmüş diyebiliriz.
__________________________________________________________________
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMENİN AMAÇLARI
Tanıma, seçme ve yerleştirme : Dersane seviye belirleme sınavları, öss , öys
Biçimlendirme yada iyileştirme : Ara sınavlar, quizler, değerlendirme testleri...
Sonuç yada değer biçme : Final sınavları , Diploma , başarı belgesi..
göre gruplara ayrılması ile ölçeklenmesidir.
Örnek : Bir grup öğrencinin Kız - erkek, Gözlüklü - gözlüksüz, uzun-ortaboylu-kısa gibi sınıflandırılmasıdır.
___________________________________________________________________
Sıralama Ölçeği: Nesnelerin gözlemlenen ölçütlerininin belli bir sıraya konulduğu ölçek türüne denir.Bu ölçeklerde nesnelerin ölçütlereri azdan çoğa ,büyükten küçüğe....şekilde sıralanabilir.
Örnek : bir grubun yaş sırası, boy sırası, okulda aldığı dereceler (1. 2. 3.)......
___________________________________________________________________
Eşit Araklı Ölçek: Eşit aralıklı ölçeklerde göreceli bir başlangıç noktası ve tanımlanmış, değişmez bir birim vardır.Nesnelerin belli bir özelliğe sahip oluş dereceleri bakımından, belli bir başlangıç noktasından itibaren eşit aralıklarla sıralandığı ölçek türleridir.Bu ölçekte sıfır noktası izafi olarak belirlenmiştir. Örneğin hava sıcaklığının 0 C olması demek sıcaklığın hiç olmaması anlamına gelmez.
Örnek : İki öğrencinin biri sınavdan 20 almış diğeri ise 40 almıştır. Biri diğerinden 2 kat fazla zeki diyemeyiz.
___________________________________________________________________
Eşit Oranlı Ölçek: Eşit oranlı ölçeklerde gerçek bir sıfır noktası bulunur. Sıfır gerçek anlamda yokluğu ifade eder yani ölçülen özelliğin hiç olmadığı kesindir. 0 kg demek hiçbir ağırlığın olmadığını belirtir.
Örnek: İki öğrencinin biri sınavdan 30 almış diğeri ise 60 almıştır. öğrencinin biri diğerinin 2 katı soru çözmüş diyebiliriz.
__________________________________________________________________
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMENİN AMAÇLARI
Tanıma, seçme ve yerleştirme : Dersane seviye belirleme sınavları, öss , öys
Biçimlendirme yada iyileştirme : Ara sınavlar, quizler, değerlendirme testleri...
Sonuç yada değer biçme : Final sınavları , Diploma , başarı belgesi..