Çiğdem GÖZ
İÇERİK ANALİZİ - PROJE YÖNTEMİ
1.Proje tabanlı öğrenmenin tanımı
Proje yöntemi; belli öğretim amaçlarını gerçekleştirmek düşüncesiyle, öğrencilerin ilgi ve istekleri doğrultusunda çevreden seçilen ünite ve konuların, yine öğrencilerin, aktif çalışmasıyla bir iş, bir eser olarak sonuçlandırmasıdır.Kısa, etkileşimsiz,öğretmen merkezli derslerin yerine uzun zamanlı, disiplinler arası , öğrenci merkezli ve hayat problemleriyle bütünleşmiş öğrenme etkinliklerini vurgulamaktadır. Bilişim Teknolojileri Dersi uygulamaya yatkın bir ders olduğu için, derslerin işlenişinde bu yönteme uygun şekilde yer vermek, dersin başarısını artıracaktır.
2.Proje tabanlı öğrenmenin özellikleri
• Projeler öğrencilerin ilgilendikleri gerçek dünya problemlerini ele alır.
• Projeler çoklu ortam teknolojisi gibi bilişsel araçlardan yararlanmayı sağlar.
• Proje tabanlı öğrenmenin temel özelliklerinden biri öğrenci yönelimli olmasıdır.
• Projeler, bir ürün, sunu ya da performans geliştirmeyi içerir.
• Öğretmen rehber ve yardımcıdır.
• Hem bireysel hem de grup çalışması olarak uygulanabilir.
3.Proje tabanlı öğrenmenin yararları
• Projeler, öğrenciye kendi yetenekleri ve gayretleri ölçüsünde ilerleme imkanı sağlar.
• Birlikte iş yapma ve iş bitirme alışkanlığı kazandırır.
• Motivasyonu artırır ve yeni ilgi alanlarının doğmasına sebep olur.
• Eğitim öğretim faaliyetlerini kitap sayfası ve dört duvar arasından kurtararak eğitim ve öğretime hayatilik kazandırır.
4.Proje tabanlı öğrenmenin aşamaları.
• Hedeflerin belirlenmesi
• Yapılacak işin ya da ele alınacak sorunun belirlenip, tanımlanması
• Sonuç raporunun özelliklerinin ve sunuş biçiminin belirlenmesi
• Değerlendirme ölçütlerinin ve yeterlik düzeylerinin belirlenmesi
• Takımların oluşturulması
• Alt soruların belirlenmesi, bilgi toplama sürecinin planlanması
• Çalışma takviminin oluşturulması
• Kontrol noktalarının belirlenmesi
• Bilgilerin toplanması
• Bilgilerin örgütlenip raporlaştırılması
• Projenin sunulması
5.Proje tabanlı öğrenmenin sınırlılıkları
• Bir projeyi tamamlamak uzun zaman alabilir.
• Öğrencilerin kazanacakları bilgi ve beceriler yönünden aynı düzeyde tutulması çok zordur.
• Öğrenciye ilginç gelecek proje konusu bulmada sıkıntı olabilir.
• Öğrenci tüm zamanını projenin fiziksel yönünde harcayarak eğitim yanını görmeyebilir.
6.Proje tabanlı öğrenmede öğretmenin rolü
Proje tabanlı öğrenmede öğretmenler daha fazla rehberlikte bulunurlar ve daha az ders anlatırlar .Bilişim teknolojileri dersi bazında düşünecek olursak ; örneğin programlama dilleri öğretilirken öğretmen küçük programlar verip; daha sonra geniş ve biraz daha karmaşık programlar isteyebilir.Donanım derslerinde uygulama yapılırken öğretmen sadece yönlendirebilir.
7.Proje tabanlı öğrenmenin bilişim teknolojileri dersinde kullanılması(Etkinlik örneği).
Proje tabanlı öğrenmenin özellikleri incelediğinde, bu yöntemin Bilişim Teknolojileri Dersinde rahatlıkla kullanılabileceği görülmektedir.Çünkü bu yöntem gerçek hayattan problemlere çözümler getirmeyi ve daha çok uygulama yapmayı öngörüyor.Bu durum ise bilişim teknolojileri dersi ile paralellik gösteriyor. Bu yöntem ile bilişim teknolojileri dersinde pek çok konu rahatlıkla zevkli, dikkat çekici hale getirilebilir. Örneğin; programlama dilleriyle öğrencilere gerçek hayatta kullanılabilecek küçük programlar yazdırılabilir.Öğrencilere belirli konular(güncel konular,belirli gün ve haftalar olabilir) dağıtılarak Office programları yardımıyla sunular hazırlatılabilir.Donanım derslerinde gruplar oluşturularak, küçük problemler çözdürülebilir. Öğrencilerin kendi yörelerini tanıtan web siteleri yaptırılabilir.
Etkinlik Örneği
DERS: BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ
SINIF:5
Hedef1: Basit bir veri tabanı dosyası oluşturabilme.
Hedef2: Bilgisayarda kayıt yapıp silebilme.
Hedef3: Grafikleri kullanabilme.
Konu: MS Excel
Etkinlikler:
• İnternetten nüfus sayımı ile ilgili sayısal veriler bulunur.
• Bu veriler MS Excel programıyla tablolara yerleştirildi.
• Yıllara göre şehirlerin bölgelerin nüfusunun sütun grafiği, çizgi grafiği, pasta grafiği oluşturulur.
İÇERİK ANALİZİ - PROJE YÖNTEMİ
1.Proje tabanlı öğrenmenin tanımı
Proje yöntemi; belli öğretim amaçlarını gerçekleştirmek düşüncesiyle, öğrencilerin ilgi ve istekleri doğrultusunda çevreden seçilen ünite ve konuların, yine öğrencilerin, aktif çalışmasıyla bir iş, bir eser olarak sonuçlandırmasıdır.Kısa, etkileşimsiz,öğretmen merkezli derslerin yerine uzun zamanlı, disiplinler arası , öğrenci merkezli ve hayat problemleriyle bütünleşmiş öğrenme etkinliklerini vurgulamaktadır. Bilişim Teknolojileri Dersi uygulamaya yatkın bir ders olduğu için, derslerin işlenişinde bu yönteme uygun şekilde yer vermek, dersin başarısını artıracaktır.
2.Proje tabanlı öğrenmenin özellikleri
• Projeler öğrencilerin ilgilendikleri gerçek dünya problemlerini ele alır.
• Projeler çoklu ortam teknolojisi gibi bilişsel araçlardan yararlanmayı sağlar.
• Proje tabanlı öğrenmenin temel özelliklerinden biri öğrenci yönelimli olmasıdır.
• Projeler, bir ürün, sunu ya da performans geliştirmeyi içerir.
• Öğretmen rehber ve yardımcıdır.
• Hem bireysel hem de grup çalışması olarak uygulanabilir.
3.Proje tabanlı öğrenmenin yararları
• Projeler, öğrenciye kendi yetenekleri ve gayretleri ölçüsünde ilerleme imkanı sağlar.
• Birlikte iş yapma ve iş bitirme alışkanlığı kazandırır.
• Motivasyonu artırır ve yeni ilgi alanlarının doğmasına sebep olur.
• Eğitim öğretim faaliyetlerini kitap sayfası ve dört duvar arasından kurtararak eğitim ve öğretime hayatilik kazandırır.
4.Proje tabanlı öğrenmenin aşamaları.
• Hedeflerin belirlenmesi
• Yapılacak işin ya da ele alınacak sorunun belirlenip, tanımlanması
• Sonuç raporunun özelliklerinin ve sunuş biçiminin belirlenmesi
• Değerlendirme ölçütlerinin ve yeterlik düzeylerinin belirlenmesi
• Takımların oluşturulması
• Alt soruların belirlenmesi, bilgi toplama sürecinin planlanması
• Çalışma takviminin oluşturulması
• Kontrol noktalarının belirlenmesi
• Bilgilerin toplanması
• Bilgilerin örgütlenip raporlaştırılması
• Projenin sunulması
5.Proje tabanlı öğrenmenin sınırlılıkları
• Bir projeyi tamamlamak uzun zaman alabilir.
• Öğrencilerin kazanacakları bilgi ve beceriler yönünden aynı düzeyde tutulması çok zordur.
• Öğrenciye ilginç gelecek proje konusu bulmada sıkıntı olabilir.
• Öğrenci tüm zamanını projenin fiziksel yönünde harcayarak eğitim yanını görmeyebilir.
6.Proje tabanlı öğrenmede öğretmenin rolü
Proje tabanlı öğrenmede öğretmenler daha fazla rehberlikte bulunurlar ve daha az ders anlatırlar .Bilişim teknolojileri dersi bazında düşünecek olursak ; örneğin programlama dilleri öğretilirken öğretmen küçük programlar verip; daha sonra geniş ve biraz daha karmaşık programlar isteyebilir.Donanım derslerinde uygulama yapılırken öğretmen sadece yönlendirebilir.
7.Proje tabanlı öğrenmenin bilişim teknolojileri dersinde kullanılması(Etkinlik örneği).
Proje tabanlı öğrenmenin özellikleri incelediğinde, bu yöntemin Bilişim Teknolojileri Dersinde rahatlıkla kullanılabileceği görülmektedir.Çünkü bu yöntem gerçek hayattan problemlere çözümler getirmeyi ve daha çok uygulama yapmayı öngörüyor.Bu durum ise bilişim teknolojileri dersi ile paralellik gösteriyor. Bu yöntem ile bilişim teknolojileri dersinde pek çok konu rahatlıkla zevkli, dikkat çekici hale getirilebilir. Örneğin; programlama dilleriyle öğrencilere gerçek hayatta kullanılabilecek küçük programlar yazdırılabilir.Öğrencilere belirli konular(güncel konular,belirli gün ve haftalar olabilir) dağıtılarak Office programları yardımıyla sunular hazırlatılabilir.Donanım derslerinde gruplar oluşturularak, küçük problemler çözdürülebilir. Öğrencilerin kendi yörelerini tanıtan web siteleri yaptırılabilir.
Etkinlik Örneği
DERS: BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ
SINIF:5
Hedef1: Basit bir veri tabanı dosyası oluşturabilme.
Hedef2: Bilgisayarda kayıt yapıp silebilme.
Hedef3: Grafikleri kullanabilme.
Konu: MS Excel
Etkinlikler:
• İnternetten nüfus sayımı ile ilgili sayısal veriler bulunur.
• Bu veriler MS Excel programıyla tablolara yerleştirildi.
• Yıllara göre şehirlerin bölgelerin nüfusunun sütun grafiği, çizgi grafiği, pasta grafiği oluşturulur.