Örneğin, Bir sınıftaki bireyleri Kız, Erkek diye grublamak.
Uzun, Kısa, Gözlüklü, Gözlüksüz, Uzun, Kısa vs.... gibi grublamalar.
Sıralama Ölçeği: Değişkenin ilgilenilen özelliğe sahip oluş derecelerine göre, büyükten küçüğe veya küçükten büyüğe doğru sıralanması, bu nitelikteki ölçmeler arasında yer alır.
Örneğin, Üniversitede çan eğrisi kullanıyor. Öğrenciler aldıkları sayısal notlara göre harf notu verilmesiyle sıralanmış olur. Aynı zamanda onları "AA" alanlar yada "BA" alanlar gibi ayırırsak ozamanda sınıflandırma yapmış oluruz. Sıralamada, farklı iki sırada yer alan özellikler arasındaki farkın miktarını açıklamak mümkün değildir.
Eşit Aralıklı Ölçek: Bir ölçme aracında sıfır değeri tanımlanmış, sıfırın sağında ve solunda kalan alan eşit aralıklarla bölmelenmiş ise eşit aralıklı ölçek niteliğinden söz edilebilir. Termometre, saat ve standardize edilmiş testler bu koşulları sağladığından eşit aralıklı ölçekler olarak bilinir. Sıralama ölçeklerinin tersine, eşit aralıklı ölçeklerde ölçme sonuçları arasındaki fark bunlara karşılık gelen özelliklerde de korunur.
Örneğin, 10 °C ile 20 °C arasındaki fark, 30 °C ile 40 °C arasındaki farka eşittir. Ancak, bu ölçekle elde edilen iki ölçme sonucunun birbirine oranı, onlara karşılık gelen özelliklerin oranına eşit değildir. Yani, 40 °C sıcaklık 20 °C sıcaklığın iki katıdır diyemeyiz. Tarih dersinden sıfır alan bir öğrenciye hiçbir şey biliyor denilemez.
Matematikten 60 alan bir öğrenci 30 alan öğrencinin iki katı bilgiye sahip denilemez.
Eşit Oranlı Ölçek: Bir değişkene ait iki ölçme sonucunun bir birine oranı, onlara karşılık gelen gerçek değerlerin oranına eşitse, eşit oranlılıktan söz edilebilir. Örneğin, eşit aralıklı ölçek özelliği gösteren zeka puanının 0 olması, bireyde hiç zeka olmadığını göstermez. Bu nedenle, zeka puanı 30 olan bir kişinin, zeka puanı 60 olan kişinin yarısı kadar zekaya sahip olduğunu söylemek olanaksızdır. Oranlı ölçek kullanıldığında ise, gerçek
bir sıfır noktası olması nedeniyle, farklı veri değerleri arasında oranlama yapmak olanaklıdır. Örneğin, 8 yaşındaki bir çocuğun, 4 yaşındaki bir çocuğun iki katı yıl yaşamış olduğu konusunda herhangi bir kuşku olamaz. O nedenle, eşit oranlı ölçeklerle elde edilen ölçme sonuçları üzerinde her türlü matematiksel işlem yapılabilir.
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirmenin Amacı;
- Tanıma, seçme ve yerleştirme; Öntest yada vize sınavları
- Biçimlendirme yada iyileştirme; Bütümleme sınavları
- Sonuç yada değer biçme; Final sınavları örnek olabilir
MCS